Kan iemand met goed verstand van Nederlands me helpen met redigeren?

Ik ben een boek aan het schrijven en ik ben al een beetje begonnen met het redigeren. Iemand wees me op een fout waar ik twijfels over heb. Is het: 'naar zijn woorden' of 'na zijn woorden'?

Toegevoegd na 16 minuten:
Veel mensen hebben het over de context waarin de zin staat. Het verhaal is volledig in verleden tijd en dit is de zin waar het in staat: Greg zat naast me in de koets en naar zijn woorden was ik ontroostbaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In welke context?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de zin: Greg zat naast me in de koets en naar zijn woorden was ik ontroostbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zin klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog steeds zijn zowel 'na' als 'naar' mogelijk. Zie de uitbreiding van mijn antwoord voor de uitleg. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel erg bedankt! Ik ben er uit! Over vier minuten laat ik weten welk antwoord het beste was!!

Het beste antwoord

Hangt af van de context, een voorbeeld:

Zowel
"Naar zijn woorden werd goed geluisterd." als
"Na zijn woorden werd goed geluisterd." is correct.

Je gebruikt 'na' alleen als het om een tijdsbepaling gaat.

Toegevoegd na 19 minuten:
Ook na je toevoeging van de context zijn nog steeds zowel 'na' als 'naar' mogelijk. Ik zal de zinnen iets omschrijven om het verschil in betekenis duidelijk te maken:

Mogelijkheid 1: Greg zat naast me in de koets, en nadat hij die woorden gesproken had was ik ontroostbaar.

Mogelijkheid 2: Greg zat naast me in de koets, en volgens hem was ik ontroostbaar.

Bij mogelijkheid 1 gebruik je 'na', bij mogelijkheid 2 'naar'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijker kan niet +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aan dit antwoord heb ik het meeste gehad. Het heeft me op de meest duidelijke manier uitgelegd hoe dit in elkaar steekt. Het was dus wel 'naar'. Heel erg bedankt voor alle aandacht en alle antwoorden!!! xoxo

Andere antwoorden (2)

Ik zou zeggen 'naar zijn woorden'.

Als je zegt 'na zijn woorden' zeg je dat iets gebeurde nadat hij iets gezegd heeft.

Naar zijn woorden is dat iets gebeurt zoals hij dat zei.

Toegevoegd na 6 minuten:
Nu ik het antwoord hieronder zie bedenkt ik me dat ik niet heb nagedacht over de context. Het 'ik zou zeggen 'naar zijn woorden' is dus fout.

Toegevoegd na 16 minuten:
ZOals jij schrijft bij je reactie is het 'naar zijn woorden'

Toegevoegd na 16 minuten:
En 'na zijn woorden' kan ook als hij net wat verteld heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er helemaal vanaf wat je ermee bedoelt. Ging je na zijn woorden (toen hij uitgepraat was) naar huis, of volg je zijn wens op door te leven naar zijn woorden (zoals hij dat kenbaar gemaakt heeft)?

Toegevoegd na 15 minuten:
En met de toevoeging op de vraag is het antwoord dus: Na zijn woorden was je ontroostbaar.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies +1