Waarom heet het GROENe boekje zo en waarom is het GROEN?

Waarom heet het niet het BLAUWe boekje en is het niet BLAUW? Of het GOUDen boekje dat van GOUD is? Of het PAARSe boekje dat PAARS is? Waarom de kleur GROEN?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Het groene boekje heet het groene boekje omdat de kaft van het boek groen is.

De kleur groen is waarschijnlijk gekozen omdat groen staat voor het goede of het correcte (groen licht krijgen, groen stoplicht). En omdat het een opvallende kleur is (als je het ziet staan weet je meteen 'dat is het groene boekje').
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik een goed bedachte aanname! +

Andere antwoorden (4)

Omdat in de natuur groen echt een belangrijke kleur is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Groene Boekje is in 1865 ontstaan als de Woordenlijst voor de spelling der Nederlandsche taal. In 1914 verscheen de eerste uitgave met een groene kaft. Sindsdien is het in de volksmond "het Groene Boekje" gaan heten. Als de kaft toevallig blauw zou zijn geweest, zou de benaming nu waarschijnlijk "het Blauwe Boekje" zijn.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Volgens mij klopt dat jaartal 1914 niet.
Pieter2011
12 jaar geleden
Tja, controleren kan ik het niet, maar op Wikipedia staat (onder de kop Geschiedenis) letterlijk: De zevende druk verscheen in 1914 in een groene kaft. Waar leid jij uit af dat het niet zou kloppen? Op internet kan ik verder zo gauw geen info vinden.
Amadea
12 jaar geleden
Het eerste groene boekje dateert toch echt van 1954, 40 jaar later dus. Zie http://taalunieversum.org/spelling/download/profielwerkstuk_oorlog_om_de_letters.pdf
De overheid benoemde in 1947 twee commissies waarvan een de opdracht kreeg een nieuwe woordenlijst op te stellen. Dit om de oude woordenlijst van De Vries en Te Winkel, die als laatste gedrukt werd in 1914, te vervangen. In 1954 pas werd die (na veel onenigheid) gepubliceerd door de Staatsuitgeverij als Woordenlijst van de Nederlandse taal. Dat boekje werd voorzien van een groene kaft.
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik heb het gelezen: wát een geschiedenis zeg, dat geruzie over die taal! Ik kan het verhaal in Wikipedia maar op één manier verklaren en dat is dat (de voorloper van de "Woordenlijst van de Nederlandse taal"), de "Woordenlijst voor de spelling der Nederlandsche taal" uit 1914, wel al een groene omslag had, maar toen nog niet het Groene Boekje werd genoemd. Maar dat heb ik niet kunnen verifiëren.
In 1863 publiceerden Matthias de Vries en L.A. te Winkel hun gesimplificeerde spellingregels, die in het jaar daarop in België werden aangenomen en in 1883 in Nederland. Een aangepaste versie van de spelling van Matthias de Vries en L.A. te Winkel verkreeg in 1946 een officiële status in de beide landen. Het is op deze regels dat de eerste Woordenlijst der Nederlandse taal uit 1954 gebaseerd is. Het bevat de officiële spellingregels van de Nederlandse taal en de spelling van de meeste Nederlandse woorden. Het werk is tegenwoordig beter bekend als Het groene boekje, een verwijzing naar zijn groene omslag.
Waarom heeft de uitgever dan een groene omslag gekozen? Misschien omdat het een rustgevende kleur is. Zo van, maak je niet druk om de spelling want dit boekje vertelt je precies hoe het moet!
Amadea
12 jaar geleden
De kleur groen staat symbool voor 'goed', of 'correct', in het groene boekje wordt iedere tien jaar de correcte spelling van alle Nederlandse woorden gegeven. De Kleur benadrukt het idee van 'kijk, zo hoort her'

Toegevoegd na 40 seconden:
*zo hoort het'.