Het ISBN bestaat uit dertien cijfers, opgebouwd uit vijf opeenvolgende groepen.
Het prefix onderscheidt een ISBN van andere productcodes. Zulke productcodes worden gebruikt door EAN International.
EAN International heeft aan ISBN's twee prefixen toegewezen, elk van drie cijfers: 978 en 979. In 2008 is alleen het prefix 978 in gebruik.
De registratiegroep geeft doorgaans het land van publicatie aan, maar kan ook het taalgebied vertegenwoordigen.
Zo is voor Nederland, maar ook voor Nederlandstalig België, dit groepsnummer 90; ook het nieuwe 94 komt beschikbaar. Dit groepsnummer is dus tweecijferig.
Grote taalgebieden krijgen maar één cijfer, waardoor er meer vervolgposities overblijven voor afzonderlijke uitgaven: Engeland, de Verenigde Staten, Australië, Zuid-Afrika en een aantal andere landen hebben het prefix 0, maar tevens 1. Frankrijk en onder meer Franstalig België en Franstalig Zwitserland hebben 2, Duitse taalgebieden 3, Japans is 4.[2]
Kleinere taalgebieden (in commerciële zin) daarentegen hebben drie of meer cijfers: 979 voor Indonesië, 9964 voor Ghana.
De registratiegroep geeft geen uitsluitsel over de taal. Zo worden in Nederland vele wetenschappelijke uitgaven in het Engels geproduceerd: zij krijgen niettemin het getal 90 (of 94).
De uitgeversaanduiding is een cijferreeks, opnieuw van uiteenlopende lengte, die de uitgever definieert. De vuistregel luidt: hoe groter het uitgeversfonds is, des te korter is de uitgeversaanduiding. Zo blijft er opnieuw optimale ruimte over voor de titelaanduiding.
Bekende uitgevers in het Nederlandse taalgebied krijgen twee of drie cijfers: zo identificeert 02 de Standaard Uitgeverij, 234 is De Bezige Bij. De langste aanduidingen kennen zes cijfers, bijvoorbeeld 800041.
Zo'n lange aanduiding is alleen bruikbaar bij instanties die hooguit tien titels zullen uitgeven: er zijn nu immers al drie plus twee plus zes cijfers opgebruikt. Er blijft er nog slechts een over voor de titelaanduiding, en een voor het controlecijfer.
De titelaanduiding identificeert de "titel", zoals dat woord in het boekenvak wordt gebruikt: een bepaald werk in een bepaalde uitvoering, en uitgegeven door een bepaalde uitgever. In deze groep kunnen in het Nederlandstalige gebied maximaal vijf cijfers worden toegekend.
Het controlecijfer wordt toegevoegd ter voorkoming of correctie van fouten in het ISBN.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ISBN is opgebouwd uit een viertal componenten:
- De groepsaanduiding of landencode.
Deze code identificeert het taalgebied waarbinnen de nummering wordt verzorgd door één of meerdere nationale ISBN-bureau's. De groepsaanduiding wordt vastgesteld door het International ISBN Agency in Berlijn op basis van de te verwachten titelproductie van de gezamenlijke uitgevers in het betreffende gebied.
De groepsaanduiding voor het Nederlandse taalgebied is 90.
- Uitgeversaanduiding of -prefix.
Deze code identificeert een bepaalde uitgever of producent en wordt toegekend door het Bureau ISBN. De titelproductie van de uitgever is bepalend voor de lengte van de uitgeversaanduiding.
- Titelaanduiding.
- Controlecijfer.
Voorbeeld: ISBN 90-270-1165-6
Amadea