Wat vind jij het leukste kinderboek?

Wat vond je het leukste kinderboek toen je zelf klein was, en wat vind je nu het leukste kinderboek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Toen ik zelf klein was: Mariska de Circusprinses
Toen mijn kinderen klein waren: De eend op de pot
Nu voor mijn kleinkind: Jij bent de liefste
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

pluk van de petteflat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oorlogswinter (Jan Terlouw) heeft erg veel indruk gemaakt. Nu lees ik geen kinderboeken meer (moet misschien wel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was dol op de serie van arendsoog. Heb er aardig wat gelezen..
Wat is arendsoog?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Arendsoog

Toegevoegd op 23-06-2009 17:40:54
en pluk van de petteflat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jip en Janneke
en natuurlijk Pinkeltje en Pinkelotje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leukste kinderboek ooit is van werner holtzwarth
"over de mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept heeft"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen ik klein was was ik helemaal weg van Saskia en Jeroen, Wipneus en Pim en Kleine Sjang. Nu met mijn eigen kinderen heb ik erg genoten van de gerijmde verhaaltjes van Pietertje Pet en Liselotje. Zijn ze inmiddels ook alweer te oud voor, maar ze blijven enig.
Van de prentenboeken is het absoluut al jaren 'Van een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop heeft gepoept'. Maar da's echt voor hele jonge kinderen (tot een jaar of 6).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kruistocht in een spijkerbroek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tip en tap en de 2 kopige draak
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Harlekijntje, Pinkeltje, Bolke de Beer, Alleen op de wereld.
Nu: Kruistocht in spijkerbroek en de boeken van Roald Dahl.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is wel zo'n vraag om erachter te komen hou oud de gv'ers zo'n beetje zijn. Maar vooruit:
Pinkeltje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pinkeltje vond ik helemaal geweldig, vooral "Pinkeltje en de Boze Tovenaar".

Maar ook:
- Kruistocht in Spijkerbroek
- Pluk van de Petteflat
- Pim, Frits & Ida
- Saskia en Jeroen
- Tup & Joep
- Dik Trom
- Mark & Mieke
- Wipneus & Pim
- Erik of het klein insectenboek

Mijn grootste favoriet was een heel dik boek met allemaal korte verhalen. Ik weet echt de naam hier niet meer van helaas.

Ik denk dat ik nu het leukste "kinderboek" De Kleine Prins vindt. Het is leesbaar voor een zesjarige, maar een volwassenen kan er zoveel metaforen en diepgang uithalen. Geweldig boek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het leukste kinderboek van vroeger vind ik: "Kwak, de geschiedenis van een eendennest". De titel geeft al duidelijk aan waar het boek over gaat. Het is geschreven door Clara de Groot. Het lijkt misschien een saai verhaal, maar het is heel spannend!

Ik vond dit boek kortgeleden terug via Internet en heb het toen gekocht. Het is erg leuk om het opnieuw te lezen.

Een leuk modern kinderboek vind ik "Muisje andersom" van Anita Jeram, heel grappig en ontroerend. Ook de kinderboeken van Guusje Nederhorst lijken mij heel leuk, al heb ik die nooit gelezen.
Antoni
14 jaar geleden
De sprookjes van Andersen, de sprookjes van de gebroeders Grimm, Baas Ganzendonck van Hendrik Conscience.
Nu zijn er massa's goede kinderboeken.Lotje de heks,van Lieve Baeten vind ik erg goed.Het werk van Liva Willems, Annie M.G.Schmidt,Roald Dahl, Astrid Lindgren,enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb Arendsoog en Witte Veder verslonden, en Pim Pandoer; voorgelezen werd ik vooral uit Jip en Janneke, alle Gouden Boekjes, en het wekelijkse kinderverhaal uit de Margriet. Toen het lezen wat beter ging, heb ik erg genoten van Tonke Dragt-boeken - vooral de Tiuri-boeken (brief voor de koning en geheimen van het wilde woud)en Torenhoog en Mijlenbreed, en ik had alle pockets van Black de zwarte hengst (waren er 12 geloof ik)

Toegevoegd op 23-06-2009 22:37:05
Ik vergeet wat ik nu de leukste kinderboeken vind : sprookjesboeken, de echte Sneeuwwitje- en Hans en Grietje-verhalen. Vond ik niets aan als kind, omdat het niet "echt" was. Ook Niels Holgerson - heerlijk !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk al die reacties. Weten jullie dat je veel van deze boeken nog bij de bibliotheek kunt lenen, ook al zijn ze al lang uitverkocht? Je ziet ze niet altijd in de kast staan, maar je kunt ze wel aanvragen. Een paar grote bibliotheken bewaren deze boeken in hun depot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De brief voor de koning van Tonke Dragt! Echt heel goed!