Gebonden (harde band)
Dit is de oorspronkelijke wijze om boeken te binden. Bij deze binding heeft het boek een harde `band', die bestaat uit een voorplat, een achterplat en een rug. De rug is niet rechtstreeks aan het boekblok vastgemaakt, waardoor je de ruimte tussen boekblok en rug ziet als het boek opengeslagen ligt. Een gebonden boek kan juist opengeslagen blijven liggen door die afstand te creëren.

Vaak wordt voor de term 'band' het woord 'kaft' gebruikt. Dit is echter niet juist, kaften is het bekleden van het boek, zoals je dat op school doet met kaftpapier.

Ingenaaid (paperback)
Hierbij krijgen de boeken een 'slappe', buigzame omslag waaraan de bladzijden zijn vastgelijmd. Deze manier van boekbinden is aanzienlijk goedkoper en wordt dan ook veel gebruikt bij boeken die in grote oplage worden geproduceerd. Hoewel er een adequaat Nederlands woord is voor deze manier van binden wordt vaak de Engelse term paperback gebruikt.

Toegevoegd na 51 seconden:
Paperback boeken hebben dus ook altijd een 'zachte' kaft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paperback is inderdaad gelijmd. Dus niet ingenaaid!!
Een gebonden boek is ingenaaid, vermoedelijk hebben binden en naaien in dit geval iets met elkaar van doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gebonden boek kan ook een slappe kaft hebben.
Paperback betekent letterlijk papieren rug.

Andere antwoorden (2)

Als ik het me goed herinner heeft het iets te maken met dat de 1 gelijmt is en de ander met draad zeg maar is vast gezet... Maar ik kan er helemaal naast zitten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Paperback is zachte kaft en rug. Gebonden is een harde kaft.