Wat komt er kijken bij het uitgeven van een boek en wat is het verschil tussen zelf doen of door een uitgever?

Wat moet ik doen om zelf een boek uit te geven, waar moet ik aan denken? En als ik het door een uitgever laat doen, hoe gaat het dan in zijn werk? En weet iemand over welke marges we het hebben? Ik denk op dit moment namelijk dat je via een uitgever niet veel verdient op de verkopen van je boek... Hoor graag alles wat jullie hierover weten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ik zoek nog op een geschikt moment voor mijn derde manuscript naar de uitgever te sturen...

Waar je op moet letten is dat niets voor niets gaat. En de tijd tot publicatie van je boek maanden kan duren. Zeer zeker als het je debuutscript is. Er even van uit gaand dat ze je script wel willen uitgeven. Want ze krijgen wekelijks zo'n 50 tot 500 manuscripten binnen. Wanneer je jouw script opstuurt naar een uitgever doe dit dan netjes op papier, of als er duidelijk wordt gevraagd om CD-rom, diskette, of e-mail...

Je kunt je manuscript ook laten uitgeven in eigen beheer. Hier zijn een aantal mogelijkheden voor, waaronder die van mij 'Gigaboek'. Uitgeven in eigen beheer is niet bepaald goedkoop. Je bent zo 1000 euro kwijt voor een stapeltje van jouw boeken die je dan vervolgens zelf moet zien te verkopen. Hiernaast is jouw boek ook via de uitgever te verkrijgen...

Voordeel van uitgeven in eigen beheer is dat het allemaal overzichtelijker is en dat je gewoon krijgt, waar je voor betaald. In de meeste gevallen gaat dit een stuk sneller dan via een uitgever. En de marge is net wat je afspreekt. Maar doorgaans tussen de 15 en 25% van de winkelprijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je kunt alles zelf doen, een laserprinter, zelf snijden enz enz... Dan heb je een marge die erg klein is...

Dan heb je printen on demand, het beste... Dan betaal je per boek en je kunt per 10 bestellen bij de drukker en ze zijn een vaste prijs... Het duurt elke keer tijdje voor ze klaar zijn... Hierbij moet je bijna alles zelf doen... bijvoorbeeld gigaboek.nl
Dan heb je uitgeverijen die kleine oplages toestaan, bijna ook printing on demand, maar dan regelen ze wel mee met de distributie, een voorbeeld hiervan is www.boekscout.nl... http://www.freemusketeers.nl/

Dan heb je de normale uitgevers die alles doen en grote oplages drukken en ook in de markt zetten...

De verdiensten zijn natuurlijk van heel veel factoren afhankelijk en de belangrijkste is wel de kwaliteit van het boek, dus of het een gewild bezit is voor de lezer... Dus de marge en de verdiensten daar kan ik niets over zeggen...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geld verdienen met boeken schrijven is inderdaad niet makkelijk, en je zou bijna denken dat het meer een kwestie is van geluk dan van talent.

Als je echt goed bent, pikt een uitgever dat er vaak wel uit (hoewel er zeker goede boeken blijven liggen en nogal dubieuze werkjes wel door de ballotage komen), en is het een kwestie van je script insturen. Handig is als je al een beetje weet welke uitgever het soort boeken publiceert dat jij gemaakt hebt ; dat vergroot je kansen. En soms is het een lange weg.

Je kunt er ook voor kiezen je boek in een kleine oplage zelf te publiceren, via een drukkerij, met je eigen printer of desnoods als e-book via Internet (erg goedkoop maar niet erg lucratief, tenzij je een gedeelte gratis weggeeft en dat zo goed is dat mensen de rest willen kopen). Voor het fysiek laten drukken moet je best een aardige zak geld meenemen trouwens.

Eenmaal gepubliceerd moet je het vooral van reclame hebben. Mond tot mond reclame, maar ook kijken of je media-aandacht kunt krijgen (kranten, tijdschriften, radio, en als je heel veel mazzel hebt teevee).

En als je boek uiteindelijk toch blijkt aan te slaan en de verkoop gaat goed en je hebt een goede agent / uitgever, kun je wel degelijk een leuke boterham verdienen hoor. Daarvoor hoeft het niet eens een keigoed boek te zijn, dat is bijna meer marketing dan talent. Dan Brown en Joanne Rowlings hebben jaren met hun manuscripten lopen leuren of zitten klooien in de marge, maar je kunt ze alsschrijvers beide zeer geslaagd noemen, dunkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een nieuwe weg die je tegenwoordig kan bewandelen om een boek uit te geven is het boek volledig zelf te laten drukken via een van onderstaande websites. In dit geval is er sprake van electronisch drukken: nog wel wat duurder dan offset, maar steeds goedkoper en met als groot voordeel dat zodra iemand een boek online koopt, het direct gedrukt en verzonden wordt. Zo worden er dus niet meer boeken gedrukt dan verkocht en kan loop je dus ook niet een financieel risico. Lulu en blurb dienen daarnaast ook als uitgevers om juw boek aan de man te brengen. Mocht je willen dat jouw boek bij meerdere boekhandels kotm te liggen, dan kan jij een uitgever een stap voor zijn door het boek al volledig geprint bij hem voor te leggen. Dat scheelt de uitgever veel extra rompslomp, waardoor hij eerder geneigd is om het uit te gaan geven.

Toegevoegd op 19-06-2009 10:06:59
Overigens is digitaal drukken alleen goedkoper als de oplage minder dan 1000 bedraagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je boek klaar is begin je met het naar verschillende uitgeverijen op te sturen.Dat doe je gelijktijdig.Let wel dat je anderhalve of twee lijnen tussen laat bij elke regel.Dat maakt het makkelijker voor de correctoren,in geval dat ze het zouden uitlezen.Je kan ook de eerste tien pagina's opsturen, vaak zien ze dan al genoeg.
Indien je je manuscript terug wil voeg je er een voldoende gefrankeerde enveloppe bij .
Reken op drie maanden voor een antwoord.Wees niet ontgoocheld als je meestal een negatief antwoord krijgt.Dat betekent niet noodzakelijk dat je boek niet goed is.Er zijn zoveel redenen die meespelen om een boek al dan niet uit te geven.
Als het boek in de winkel komt krijg je als beginnend schrijver een klein perçentage van de winst.
Als je zelf een boek uitgeeft kan dat heel plezierig zijn maar je moet goed beseffen dat het een knap dure zaak wordt en dat je ook zelf instaat voor de reclame en de verspreiding.
Ik wens je heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.schrijfjouweigenboek.com/

deze site vond ik voor je

Heb je al iets geschreven? Wil je een stukje delen met ons? lijkt me leuk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnx voor je reactie. Het boek dat ik in gedachten heb staat nog op papier, dus helaas kan ik je nog niet verblijden met een passage.