Ik heb dringend een reden nodig waarom J. Bernlef de plaats Gloucester voor zijn boek hersenschimmen heeft gekozen.

Wat heeft de plaats Gloucester met J. Bernlef te maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Volgens mij niet zo veel. Het is een roman. Bernlef zal ongetwijfeld ergens inspiratie geput hebben.

De hoofdpersoon, Maarten Klein is geemigreerd naar Amerika en werkt bij IMCO, een organisatie voor onderzoek en statistiek voor de visserij, werkte zijn zij uit Nederland gemigreerd naar Amerika. Vandaar waarschijnlijk Gloucester, dat bij Boston ligt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op collegenet staat de volgende suggestie:

"Ik denk dat de ruimte naast een beeldvormende ook een sferische functie heeft, omdat de winter en de sneeuw het isolement van Maarten nog meer versterken ('..door de sneeuw lijkt alles zo op elkaar.'). Ik denk dat de ruimte (Amerika) door de schrijver ook met opzet is gekozen, omdat Maarten hierdoor steeds meer terugvalt op zijn jeugd en de Nederlandse taal.

Ook dit versterken het isolement van Maarten. "

Toegevoegd na 5 minuten:
Bernlev heeft deze truc vaker toegepast, bijvoorbeeld ook in "De rol van zijn leven" waarbij een acteur in een identiteitscrisis raakt. Ook hierbij is er vervreemding tussen de woonplaats van de hoofdpersoon in New York en Nederland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, we blijven er wel allebei mee bezig hè Som.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij waren ze daarheen geemigreerd, want hij werkte bij het IMCO, een organisatie voor onderzoek in de visserij.

Toegevoegd na 1 minuut:
De hoofdpersoon Maarten was daar dus gaan wonen, bedoel ik.

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien voegt mijn bron nog iets toe. Gloucester the oldest American Seaport.

Toegevoegd na 17 minuten:
Als je wat verder googled lees je ook bij wikipedia, dat Gloucester van vroeger al een belangrijk centrum voor de visserij is geweest, dus dat past wel bij het bedrijf waar de hoofdpersoon dan werkt.