Algemeen kan je stellen dat kunst EMOTIE is.
Het is het openlijk vertonen van wat jij voelt op dat moment. Het kan zijn door te dansen, op te schrijven, te tekenen, te kleien of boetseren, schilderen, beeldhouwen, naaldwerk en noem maar op.
Het zijn uitingen die uitgebeeld worden en ieder kan dan zelf bepalen of het kunst is en of het mooi of lelijk is, volgens hun mening.
Tolstoi had er een goede beschrijving voor;
"Kunst bestaat bij de gratie van ons vermogen om te worden aangesproken door anderen".

Het is dus niet zo dat een tekening die erg mooi gemaakt is meteen als kunst gezien wordt. Heb je tekentalent, dan is dat niet moeilijk. Het gaat erom wat degene die de tekening bekijkt erbij voelt, ontdekt of denkt. Het is namelijk ook observeren en proberen te doorgronden wat de 'kunstenaar' met zijn kunstwerk bedoelde of wat zijn/haar emoties waren op het moment van maken. Is iemand daartoe in staat om dat tot uitdrukking te brengen, dan mag je al eerder van een 'kunstenaar' spreken.
Het hoeft niet mooi te zijn (smaken verschillen nu eenmaal) maar het moet ergens emoties oproepen als bewondering, walging, verbazing enz. Dát is de kunst die de ware kunstenaar beheerst.

Je hebt natuurlijk ook volkskunst en elke cultuur of beschaving kent die. Deze kunst wordt gebezigd door gewone mensen uit een bepaalde cultuur die vaak in een bepaalde tijd heerste of ontstond. Vanuit een lokale traditie maakten zij vaak met veel liefde en geduld de mooiste kantwerkjes, beeldjes, gebruiksvoorwerpen enz. of versierden deze met bekende lokale motieven. Neem de Duitse boerenkasten, de Hindelooper 'kommavormen' in het schilderwerk, de Belgische kantklos kleedjes,
de vaak prachtige klederdrachtsmutsen en noem maar op.

Er zijn vele soorten kunst; Dans, muziek, literatuur, theater, architectuur en beeldende kunst. Mensen die er erg bedreven in zijn en er vaak hun beroep van hebben gemaakt, noemen zich kunstenaars. Zijn zij in staat om er vele mensen door te boeien of hebben ze een eigen stijl/techniek ontwikkeld die nog niet bekend was, dan zijn zij de bekende kunstenaars die soms wereldwijde roem en bewondering te deel valt.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kunst is het onderdeel van onze cultuur dat gebaseerd is op creativiteit en fantasie. Daaruit komen mooie dingen uit voort waar andere mensen ook van kunnen genieten.
Amadea