Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Het beste antwoord

Dat heet een tongewelf of cilindrisch gewelf.
Het betreft een van de eenvoudigste gewelfsoorten waarvan de techniek al werd toegepast onder de Sumerische ziggurat in Nipur (Babylonië).

Wat dat betreft ging men in de 15e eeuw, bij de bouw van de Nieuwe Kerk (toen nog Onze Lieve Vrouwekerk of Maria- en Catharinakerk geheten), tegen de trend in. In die tijd was namelijk vooral het kruisribgewelf populair geworden onder architecten.
Deze techniek is later alsnog toegepast in de dwarsarmen, die stijlelementen uit de Renaissance vertonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is dat een tongewelf.
Dit denk ik op basis van foto's van de Nieuwe Kerk die ik op internet kon vinden.
Als het toch geen tongewelf zou zijn, kan je op deze site een lijstje vinden met andere mogelijkheden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewelf .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een tongewelf en op sommige plaatsen zie je een stergewelf. Aldus mijn partner- kunsthistoricus.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding