Dat heet een tongewelf of cilindrisch gewelf.
Het betreft een van de eenvoudigste gewelfsoorten waarvan de techniek al werd toegepast onder de Sumerische ziggurat in Nipur (Babylonië).

Wat dat betreft ging men in de 15e eeuw, bij de bouw van de Nieuwe Kerk (toen nog Onze Lieve Vrouwekerk of Maria- en Catharinakerk geheten), tegen de trend in. In die tijd was namelijk vooral het kruisribgewelf populair geworden onder architecten.
Deze techniek is later alsnog toegepast in de dwarsarmen, die stijlelementen uit de Renaissance vertonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is dat een tongewelf.
Dit denk ik op basis van foto's van de Nieuwe Kerk die ik op internet kon vinden.
Als het toch geen tongewelf zou zijn, kan je op deze site een lijstje vinden met andere mogelijkheden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewelf .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een tongewelf en op sommige plaatsen zie je een stergewelf. Aldus mijn partner- kunsthistoricus.