Waarom maken fotografen de huid van modellen gladder en matter?

Behalve omdat het er mooier uit ziet natuurlijk!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (3)

Om het er beter te laten uitzien, en om weerglans door het flitsen te voorkómen.
Amadea
10 jaar geleden
Castle
10 jaar geleden
De foto's moeten er goed uitzien om beter te kunnen verkopen. Bij het nemen van de foto's is licht en schaduwbalans belangrijk. Een spiegelende neus weerkaatst licht in het oog. Zo zijn er meer zaken: Kijk maar eens naar dit korte filmpje:
http://www.dumpert.nl/mediabase/6569082/38c466ca/photosjop_fuck_yeah.html
De grootste vijand vaneen fotograaf zijn reflexies. De grootste troef van de fotograaf is de schaduw. Op een reflecterende huid gaat het licht naar alle kanten en heeft hij geen controle over het licht. Door de huid matter te maken maakt hij als het waren een projectiescherm waar hij door lichtplaatsing de juiste schaduw op, in dit geval, het gezicht laat projecteren. Hierdoor kan hij bv diepte creeeren, sfeer (Houd maar eens een batterijlamp onder je kin) maar ook een bepaalde gemoedstoestand maken.
Waarom is schaduw nu zo belangrijk. Je zou de volgende test een moeten doen. Neem een blad en teken daar een vertikaal lijntje op. Wat je ziet is een lijntje ,logisch. Trek nu vanuit het onderste punt een schuine lijn die even groot is. Plotseling wordt dat een stok met een schaduw en als je je een golvende tweede lijn trekt heb je een stok in het water. Zo is dat ook met fotografie en tekenen. Een tekenaar tekent niet de neus maar de schaduwen rond de neus, hierdoor ontstaat de neus enz.
Zo zal een fotograaf ook met schaduwen proberen een gezicht te scheppen.
Een foto hier een gezicht zonder schaduwen is wat men noemt een platte foto. Dat wil zeggen dat het licht frontaal op het gezicht valt. Bv met een flits op het toestel. Vandaar dat de fotografen hun licht uit verschillende hoeken laten komen.
Met een blinkend gezicht zou dat niet mogelijk zijn.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als er iets wit is in de foto dan gaat de aandacht van de kijker daar automatisch naar toe.
Bij flitsen zal er licht pitten onstaan wanneer de huid glad en vettig is. Dat is de extreme reflectie van de lichtflits.
Het is zo zonde als die lichtpit bijvoorbeeld op de voorhoofd zit en de kijker daardoor vervelend genoeg door afgeleid is.

Toegevoegd na 5 minuten:
http://www.giliamfysiotherapie.nl/medewerker/emile-rozendal/emile-rozendaal-portret/