Hoe word je een goed acteur?

Ik acteer doodgraag, en wil me er graag in verdiepen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Is dat Vlaams? Wij zeggen 'dolgraag', en dat klinkt aangenamer...

Het beste antwoord

Acteur worden, en dan helemaal succesvol acteur worden, is niet makkelijk. Voor je daarmee verder gaat, is het eerst belangrijk om te bedenken wat je wilt. Wil je in films spelen, in tv series of sta je liever op de planken in een theater? En wil je wel echt acteur worden om het vak, of gaat het je meer om de mogelijke roem? In dat laatste geval kun je misschien beter iets anders kiezen, want in verhouding zijn er maar weinig acteurs die echt heel beroemd en rijk worden met hun acteerwerk. Anderen kunnen er van leven, maar zijn niet per definitie bij het grote publiek bekend.

Je kunt natuurlijk vertrouwen op je talent, maar het is beter om een goede opleiding te volgen om acteur te worden. Dan leer je je talenten nog beter te gebruiken en maak je ook kennis met technieken die je acteerwerk nog overtuigender maken.

De opleiding tot acteur is te volgen aan de volgende opleidingsinstituten:

Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht
Theaterschool Arnhem
Theaterschool Amsterdam
Toneelacademie Maastricht

De toelatingseisen voor dit soort opleidingen zijn vaak erg streng. Je moet jezelf steeds weer bewijzen. Daarvoor is het belangrijk dat je sterk in je schoenen staat en je weet wat je talenten zijn. Daarnaast worden er natuurlijk ook praktische eisen gesteld aan de toelating. Zo heb je tenminste een havo of vwo diploma nodig. Met een HBO propedeuse of een MBO opleiding op niveau 4 word je in de meeste gevallen ook toegelaten.

Tijdens een opleiding tot acteur maak je kennis met verschillende disciplines. In sommige gevallen krijg je al de kans om je te specialiseren, bijvoorbeeld in musicals of drama. Ook na je basisopleiding is het slim om je verder te specialiseren en je vaardigheden uit te diepen via workshops en cursussen.

Als acteur moet je meestal klein beginnen. Pak zoveel mogelijk klusjes aan om ervaring op te doen. Dat staat goed op je cv en je leert er ook steeds meer mensen 'in het wereldje' door kennen. Bovendien krijg je een steeds bekender gezicht, iets dat ook in je voordeel kan werken. Acteerklusjes kun je bijvoorbeeld vinden via filmacademies.

Je hoeft niet alleen op zoek te gaan naar werk, je kunt je ook inschrijven bij een castingbureau. Dat is een soort uitzendbureau dat de juiste acteurs of actrices zoekt voor een bepaalde klus. Kijk altijd eerst op internet of je goede verhalen leest over een bureau. Let ook op de kosten; de meeste bonafide castingbureaus zullen vooraf geen hoge inschrijfkosten van je vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enige antwoord