Welke lijm en voeg moet ik gebruiken om spiegels te mozaïeken op doek/canvas?

Ik heb nog nooit iets met mozaïek gedaan. Ik hou wel van schilderen, ook al ken ik daar de tips and tricks niet echt van. Ik koop doeken en schilder er met plakkaatverf op (weet niet beter). Nu leek het me leuk om gedeeltes van de schilderij op te vullen met spiegelscherven (dus niet kant-en-klare vierkante spiegelstukjes). Hiertoe zal ik een spiegel (kopen en) stukmaken.
Hoe krijg ik deze stukjes geplakt op het doek zonder dat deze er ooit nog afvallen? Wat voor verschillende soorten lijm kan ik daarvoor gebruiken? Het liefst goedkoop en iets wat je vaker kunt gebruiken, ben een arme student. Kan ik de spiegels beter plakken vóórdat ik de omgeving schilder, of achteraf?
Hoe zit het met voegen? Koop ik dat gewoon uit de bouwmarkt? Waar moet ik op letten bij het lijmen en voegen van de spiegels? Kun je (voedings)kleurstof toevoegen aan de voeg? Is dat handig?
Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

Ik gebruik voor mozaiek een alleslijm van Bison: de soort die niet wateroplosbaar is.
Zit in een flesje en gebruik ik ook voor sieraden en vanalle.
Houdt heel goed.

Als ik de lijm en kitadviseur van Bison raadpleeg, komt er dit uit:
Ons advies: Kombi Power
Universele 2-componenten polyurethaanlijm, voor de moeilijkste verbindingen.
■Voor de moeilijkste verbindingen
■(Zee)waterbestendig
■Koude- en hittebestendig van -30°C tot +100°C
■Sterkte 180 kg/cm²

Je kunt dat zelf nog een een keer doen, kun je invullen wat jij denkt nodig te hebben:
http://www.bison.nl/nl-nl/advies/lijm-en-kitadviseur/

Voegen kun je met vanalles. Met echte voegspecie, maar ook met gips en dat is er dan weer in verschillende soorten. En kleuren kun je ook met verf of wat dan ook. Kwestie van smaak.
Maarrrrrrrrr je wilt stukjes spiegel op canvas.
Dan moeten die voegen toch flexibel blijven?
Dan kun je dus beter voegen met een kit die een beetje elastisch blijft.
In verschillende kleuren te krijgen, ook doorzichtig en wit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
aah momopoyolo, bedankt voor je antwoord :)
Ik denk dat het dan toch maar een sterke Bisonlijm gaat worden.
Fijn dat voegen met van alles kan, maar denk je dat voegen noodzakelijk is? Het lijmt me mooier als er geen voeg zit tussen de spiegels op het schilderij, bovendien geen flexibiliteitsprobleem.
Of hebben voegen in de mozaiek meer functie dan alleen een mooier plaatje? Zo ja, dan zal ik toch maar even kijken naar een flexibele voeg uit de bouwmarkt!
Ik ben een fervent paverpol gebruiker. Ik heb zo'n liter emmer staan en smeer daar van alles mee in wat goed moet plakken. Mensen gebruiken het ook om beelden voor buiten mee te maken. Dus van ijzerdraad en stof en dat dan met paverpol insmeren. Al dan niet met gekleurd paverpol. Het is niet goedkoop (14€) Maar je doet er wel heel lang mee. En ze hebben zie ik nu in de webshop ook kleine spuiten voor het fijne werk zoals sieraden maken. En die kost maar €6,95. Het spul is een soort van epoxyhars. Maar dan veiliger en goedkoper. Hier staat precies wat het is http://www.paverpol.com/index.php?option=com_content&view=article&id=86&Itemid=54&lang=nl en op die site kun je het ook bestellen. En bij de meeste hobbyzaken en kunstenaarsbenodigdheden winkels hebben het ook vaak wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord Marike!
Blijkbaar kun je meer doen met paverpol dan alleen lijmen, en dat is mooi meegenomen!
Denk je dat het dan niet nodig is om te voegen? (Ik heb zelf geen idee of de voeg uberhaupt moet/handig is)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk zelf dat het wel mooier lijkt als het gevoegd is. Misschien kan dat ook wel met paverpol ? Ik weet het niet nog nooit geprobeerd. Mocht je iets van paverpol aanschaffen kun je altijd even experimenteren op iets. Goedkoop schildersdoek van bijvoorbeeld de action. En paverpol droogt echt transparant op al lijkt dat in het begin niet zo. Net of je een pak yoghurt hebt omgekiept haha. En als je het echt goedkoop wilt houden gewoon doen zoals iemand van hierboven al zij. Met bison kit en een pakje gips en dan een lak erover heen zetten ter bescherming. Of misschien werkt een transparante kit ook wel ? Koop je ook goedkoop bij de action. Want gips is wit (tenzij je het verft of er iets van kleur door gooit) en kit en paverpol is transparant. Je kunt ook altijd als je een hobby/kunstenaarsbenodigdheden winkel (of bouwmarkt?) in de buurt hebt daar even informeren. Als je een goeie hebt willen ze je niet van alles aansmeren en geven ze je gewoon goed advies !