Waarom hebben personen op oude schilderijen vaak van die grote (vissen) ogen? Was het de manier van weergeven in die tijd of hadden personen veel grot

Toegevoegd na 1 minuut:
Was het de manier van weergeven in die tijd of hadden personen veel grotere ogen dan tegenwoordig het geval is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (1)

Ongeveer sinds een jaar of 200.000 lopen mensen rond die in grote lijnen precies hetzelfde uitzien als jij en ik. Dat is het namelijk het moment waarop de moderne mens ontstond, en sindsdien is er erg weinig in ons uiterlijk veranderd.
... en dan laat ik verschillen tussen rassen en individuen even opzij...

Met name de grootte en vorm van de ogen, zoals je ongetwijfeld weet, is sterk afhankelijk van je ras, maar als het hebt over de afbeelding van de ogen in schilderijen in Europa, dan kan je er van uit gaan dat de afgebeelde mensen precies dezelfde ogen hadden als de mensen van nu.

De vraag waarom in bepaalde periodes in de geschiedenis de mens anders werd geschilderd of afgebeeld is heel complex, want iedere periode had zijn tradities, zijn gewoontes en zijn eigen stijl.

Neem bij voorbeeld de Klassieke Oudheid (de tijd van de Grieken en de Romeinen) Toen was het gebruikelijk om de mens zo realistisch mogelijk af te beelden. Mede omdat in die tijd de beste kunstenaars de techniek van schilderen en beeldhouwen helemaal beheersten, de menselijke portretten uit die periode lijken sprekend op echte mensen. Het zijn praktisch foto's (zie de eerste afbeelding)

Neem nu de periode van de Middeleeuwen. Het was sowieso een periode waarin kunst minder belangrijk was, de artiesten hadden andere belangen, en men was niet uit op het afbeelden van het onderwerp op een realistische manier. Zo werden details vergroot (zoals de ogen) of was er minder aandacht voor de verhouding tussen lichaamsdelen, mensen, gebouwen, dieren, enz. Het afbeelden van die enorme, amandelvormige ogen was bedoeld als trekpleister, om de aandacht te focussen op de ogen, maar de mensen van die tijd hadden toch "normale" ogen (zie de tweede afbeelding)

Je vindt nu nog in moderne kunst dat soms wordt iemand afgebeeld met veel te grote ogen, of handen, of benen. Dat is een manier om te onderstrepen dat die ene lichaamsdeel belangrijk was voor de artiest, en je aandacht gaat 'vanzelf' naar die ene lichaamsdeel. Kijk b.v. deze schilderij van Picasso (volg de link), en zeg eens eerlijk: waar gaat je aandacht naar toe als je naar deze schilderij kijkt?
http://www.angel-art-house.com/oil_paintings_artists/p/PicassoPablo/Portrait_of_Max_Jacob.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor het uitgebreide antwoord.
Ik dacht bij het stellen van de vraag aan de (schilder) kunst uit de 16e en 17e eeuw. Had zelf het idee dat de ogen binnen de portretten wel waarheidsgetrouw werden weergegeven. En dat deze 'grotere ogen' te maken hadden met de geringe inmenging van rassen toendertijd. Nu blijkt dat dit niet het geval is maar dat het voornamelijk te maken had met de tradities, gewoonten en eigen stijl van de tijdsperiode c.q. de kunstenaar.