Het menselijk oog roept vaak automatisch een complementaire kleur op, als die niet aanwezig is. Op theeplantages, waar alles groen is, zien plukkers dus continu de complementaire kleur rood als ze even van de planten wegkijken. Om dat te voorkomen, dragen ze rode kleding en zaaien ze rode planten tussen de thee. Deze ‘illusie’ van het oog heet simultaan contrast.
Wanneer je bewust een kleur gebruikt om een andere kleur te versterken, heet het complementair contrast. Slagers leggen vaak groene strookjes tussen het rode vlees. Hierdoor lijkt het vlees roder.