als je in buddha's gelooft heeft dat geloof dan een bepaalde naam?

heeft dat een geloof zo ja hoe heet dat geloof

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Voor de hand liggend: boeddhisme..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men zou het boeddhisme kunnen noemen:

Aan het begin van deze eeuw was het boeddhisme eigenlijk alleen nog maar bekend in Azië. Nu is het boeddhisme een wereldreligie. De meeste boeddhisten die in Nederland wonen zijn afkomstig uit China of Hongkong.

Het boeddhisme is een praktische levenswijze zonder dogma of ideologie, waarbij de mens centraal staat. De leer van Boeddha wordt gesymboliseerd door een wiel. Het aantal spaken duidt op achtvoudige pad dat ieder mens moet gaan om de verlichting te bereiken.
11 jaar geleden
Boeddhisme is geen geloof maar een levensstijl. "wie goed doet, goed ontmoet"  je moet anderen altijd helpen zelfs ten koste van jezelf. Uiteindelijk zul je hiervoor beloond worden.Het mooie van boeddhisme is dat je zelf bepaald hoe strikt je je aan de regels wilt houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk op Wikipedia onder Boeddha en Borobudur, dan weet je dat het Boeddhisme(geloof in Boeda) al eeuwen bekend is en beslist niet sinds het begin van deze eeuw. Het is nu de 21ste eeuw.
De Borobudur(een boeddhistisch tempelcomplex) werd (her)ontdekt op Java tijdens het Engelse tussenbewind in het begin van de jaren 30 van de 19 eeuw. Ook in het Westen was de leer van Boeddha een filosofie, geen geloofsleer, bekend.
Het Achtvoudige Pad is een omschrijving van de weg die leidt tot opheffing van het lijden:
Het juiste inzicht
De juiste intentie
De juiste spraak
Het juiste handelen
De juiste wijze van levensonderhoud
De juiste inzet
De juiste aandacht
De juiste concentratie

Als je het een geloof wilt noemen, zou de geloofsnaam Boeddhisme kunnen zijn.

Toegevoegd na 17 minuten:
correctie: (geloof in Boeddha). Luhluh Wang schrijft over een kloosterlinge in een Boeddhistische tempel, die zeer dienstbaar is aan wel 23 monniken. Op gezette tijden worden de monniken uitgenodigd om zich geheel bij haar te ontlasten (zeg maar). De kloosterlinge ervaart dat als een hoogste daad van gelukszaligheid. Zo lijkt het mij. Zij had echter nog nimmer(bewust) een andere vrouw gezien. Als zij later een Chinees uit Beijing leert kennen(geen monnik), die haar "hoer" noemt gaan haar gedachten en levensfilosofie toch wel een andere richting uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeer interessant .weet je toevallig ook de titel van dat boek ?