Wie weet iets over dit ivoren mini kamerscherm?

Dit scherm bestaat uit 4 delen van elk 18x5 cm. De afbeeldingen die er op staan zijn geschilderd. Is het Chinees of Japans en kan iemand de tekens ontcijferen . De vraag is ook :Waar komt het vandaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor de vraag.ik hou van deze "tussen kunst & kitsch" vragen!
paulus811
11 jaar geleden
Ik hou niet van ivoren kamerschermen...

Het beste antwoord

Gezien de beschildering met de landschapjes en bamboe is het Chinees. Als het echt ivoor is, is het in elk geval vrij oud want ivoor mag niet meer verhandeld worden internationaal. Maar er is heel veel kunststof in de handel dat sprekend op ivoor lijkt, zelfs met de nerfachtige structuur en al. Dan is het gelijk ook100% kitsch en ook 100% bedoeld daar wel van uit.
De karakters zijn zo niet te lezen, maar het zullen wel kleine gedichtjes zijn zo van: de lente is gekomen, de bamboe ruist in de wind. Zoiets zie je vaak.

Toegevoegd na 22 uur:
Ik heb het een kunsthistoricus laten zien. We zijn het er over eens dat het een buitengewoon leuk ding is en waarschijnlijk niet in China gemaakt. Wel met Chinese karakters en die gedichtjes, maar dat zegt niets. Rond 1900 en al eerder was er een periode waar men oosterse dingen heel bijzonder vond. Dus werd er veel nagemaakt en in een maat die in een mooie kast kon worden gezet.
De scharniertjes zijn zo te zien westers, maar de hele entourage ademt een oosterse sfeer.
We hebben ons ook afgevraagd of het wel ivoor is gezien het gewicht. Je kunt dat zelf het beste beoordelen: is het misschien porselein of een aardewerksoort? Ik heb ook aan been gedacht. Maar dan zou je iets van gaatjes of adering moeten zien. Het lijkt me erg glad.
Als ik een gok mag wagen, dan denk ik dat het uit Frankrijk komt.
Laat eens weten hoe het verder gaat met het onderzoek!