Wat is het zogeheten "salomonsoordeel"?

Ik moet voor ckv een vergelijking maken van het "salomonsoordeel" met een beeld waar iemands oog wordt uitgestoken. Dit tafereel komt uit Het Koninklijk Paleis op de Dam, De vierschaar. Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Het zgn. salomonsoordeel is afgeleid van de koning salomon.
Deze moest rechtspreken in een geschil tussen 2 vrouwen die allebei zeiden dat een kind van haar was.
Salomon besloot daarop om het kind in tweeen te hakken en ieder de helft te geven.
Een van de vrouwen vond dit goed .
De andere smeekte de koning om dit vooral niet te doen. Hierop besliste de koning dat dit dan zeker de echte moeder moest zijn en wees jhet kind aan haar toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je legt het alleen niet helemaal goed uit ;p
Salomo was een wijze koning.
Het Salomonsoordeel:

twee vrouwen die in hetzelfde huis woonden kregen ongeveer gelijk een baby.
Eén van beide babies stierf 's nachts

De vrouwen kwamen bij Salomo.
Eén van hen vertelde dat de baby van de ander doodging, en de moeder 's nachts de babies verwisselde. Zij wilde dat Salomo haar de baby toewees.

De ander vertelde dat dit niet waar was, dat zij zelf de moeder van de levende baby was, en of Salomo dat wilde erkennen.

Salomo stuurde een schildknaap om een zwaard, en zei: "hak de baby in tweeën, iedere vrouw krijgt een halve baby"

Eén van beide vrouwen vond dit een goede oplossing, de ander smeekte Salomo om de baby te laten leven, en dan maar aan de ander te geven.

Hierop wist Salomo wie de werkelijke moeder was: de vrouw die genoeg om de baby gaf om hem liever weg te geven dan in stukken te laten hakken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt wel heel erg op mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien hebben we dus beiden gelijk. Maar toen ik begon te typen was jouw antwoord er nog niet;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat jullie allebij gelijk hebben! Dank jullie wel.
Mijn dochtertjes hadden laatst ruzie over wie er achter de computer mocht. Toen ik ze vertelde dat ik de computer uit elkaar zou halen en ze ieder de helft van de onderdelen zou geven was dat snel over.