Weet er iemand welk godsdienstelijk figuur hier word uitgebeeld?

Er staat een J-I in de achterkant van zijn sokkel gekrast.

Toegevoegd na 8 minuten:
Hij heeft een wond op de plek van zijn hart en er ligt een schedel aan zijn voeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (3)

Ik denk dat het Franciscus van Assisi is:
wegens de schedel en de wond in zijn borst(stigmata)

Franciscus wordt afgebeeld in het verschoten grauw-bruine habijt dat hij altijd droeg. Hij draagt als gordel een touw met drie knopen. Deze verwijzen naar de drie geloften, die de minderbroeders, de mannelijke volgelingen van Franciscus, afleggen. Het bruine habijt en het touw met de knopen vormen vandaag ook nog de kenmerken van de minderbroeders. De handen van Franciscus zijn doorboord, omdat hij tijdens een visioen van Christus aan het kruis diens wonden aan handen, voeten en zijde in zijn eigen lichaam ontvangen zou hebben, waarbij hij de eerste heilige in de geschiedenis was die de zogenaamde stigmata droeg.

Verder heeft hij (vanaf de 16e eeuw) vaak een schedel bij zich, die de vergankelijkheid van al het stoffelijke symboliseert. Franciscus preekte immers de waardeloosheid van alle aardse goederen.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Als er drie knopen in het touw van het beeldje zichtbaar zijn, dan denk ik inderdaad ook dat het Franciscus is.
Hiëronymus.
Deze heilige heeft altijd een boek en een kruis bij zich.
Verder ligt er vaak een schedel aan zijn voeten als men hem afbeeld.

Kijk eens op google voor meer informatie en een bevestiging!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook Gerardus Majella (1726-1755) wordt altijd afgebeeld met een schedel aan zijn voeten en een kruis in zijn handen.

De heilige Hiëronymus schat ik in dat deze het niet is, deze wordt namelijk altijd afgebeeld met een leeuw.

De heilige Franciscus meestal met een dier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Gerardus Majella wordt meestal afgebeeld in het zwarte habijt van de Redemptoristen met witte boord en rozenkrans aan de riem. Een zwart schoudermanteltje kan daarbij horen. Vaak heeft hij een kind bij zich dat hem een broodje aanreikt (lees de legende).
Ook worden wel attributen toegevoegd die wijzen op zijn meditatief ingestelde karakter: bijbel, kruis, lelie en doodshoofd. Geen vermelding van stigmata!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik niet gevonden kan krijgen is de verwonding in de hartstreek, dat past in zijn geheel niet bij al de genoemde heiligen. ook het doodshoofd kan ik niet koppelen aan Franciscus, wel bij Hiëronymus (meestal onder de rechterhand) en Gerardus van Majella, kruis komt weer niet voor bij Hiëronymus maar wel datgene dat hij voortgebracht heeft de bijbel zoals wij hem kennen, hij is één der kerkvorsten echter de enigste kerkvorst die nimmer paus is geweest vandaar de leeuw. De lelie duidt vaak op een tijdsperiode en wel de tijd dat de kerkvorsten in zuid-Frankrijk verbleven.