Wie heeft er een goede site waar je informatie kan geven over dit beeldje?

Venus en Amor - Carrier-Belleuse
Venus omarmt Amor terwijl ze op een pot zitten. Wie heeft hier informatie over (dus waar het van gemaakt is, en welk moment in de mythologie dit uitbeeld) of weet hier een goede site over?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel. Informatie vinden in de vraag. (foutje)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is gemaakt omstreeks 1860, 68 centimeter hoog, en Albert-Ernest Carrier-Belleuse noemde het zelf "L'Amour désarmé". Het is van terracotta en staat op een eboniet houten sokkel. Het is een terracotta-bozzetto. Bozzetti dienden vaak om het idee van een kunstenaar vast te leggen door heel snel in klei grofweg het idee vast te leggen.
Hij heeft nog veel meer van dit soort beelden gemaakt. Hier is meer informatie over hem te vinden: http://www.rodin-web.org/approach_art/carrier.htm

De Duitse titel is "Die entwaffnete Liebe". Venus zit met haar arm om Amor (Cupido) gevleid, en zij houdt zijn pijltjesvoorraad van hem weg. Amor is dus ontwapend en kan geen ongelukken meer veroorzaken.
Venus is de moeder van Amor. Zij wil dat hij zich bedwingt bij het afschieten van zijn liefdespijlen. Zo zou ook de mens zijn driften in toom moeten houden.
Maar later wordt Venus, de godin van de liefde, per ongeluk door een pijl van Amor geraakt en ze wordt verliefd op Adonis.
Amadea