Waar haalden de kunstenaars van het Futurisme hun inspiratie vandaan? En hoe verwerkte ze dat precies in hun werken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verwerkten.. sorry typ foutje!

Het beste antwoord

hier twee linken waar je wellicht iets aan hebt!

http://www.vkblog.nl/bericht/247462/100_jaar_Futurisme:_Hond_aan_de_Lijn_van_Balla

http://www.scholieren.com/werkstukken/34956

Toegevoegd na 16 minuten:
ver bijv. Duchamp : Ik heb hier wel over nagedacht, maar omdat hij nooit het futuristisch manifest heeft ondertekend en veel belangrijker is geweest voor de Dada en het surrealisme dan voor het futurisme, heb ik hem niet genoemd. Ik neem aan dat je met zijn 'trap', zijn naakt op de trap bedoelt waarin inderdaad een futuristische bewegingsdynamiek zit. Toch zitten in dat werk ook heel veel kubistische elementen en daarom werd het werk door de futuristen ook verworpen.

Toegevoegd na 17 minuten:
1 ste woord moet zijn: Over

Toegevoegd na 19 minuten:
en hier info in het engels, over het futuristisch manifest
http://www.unknown.nu/futurism/manifesto.html

Toegevoegd na 23 minuten:
De Futurist zoekt naar.. ..een totaliteit van de dynamische sensaties (45) zoals deze door het ritme van de verschillende fragmentarische impressies en hun bewegingen - of liever hun innerlijke krachten - achtereenvolgens in hem worden opgewekt.

De opeenvolgende gewaarwordingen beeldt hij hoewel gelijktijdig tòch als in de tijd verlopend af (44).

Toch komt de futuristische synthese zoals we reeds zagen niet in oppervlakkig contact met de werkelijkheid tot stand. Ze is dikwijls hechter in de werkelijkheid gegrondvest dan de constructie van de impressionistische schilderijen

De Futurist gaat de realiteit met actieve analyse te lijf en ontleed haar in een liefst zo groot mogelijk aantal factoren. Alles wat de werkelijkheid décomponeert en dématerialiseert, zoals licht en beweging, is hem welkom. Een dravend paard heeft niet vier maar twintig poten, roept hij geestdriftig uit.

Het zijn vooral de innerlijke krachten, activiteiten, ritmes en standen of houdingen die de Futurist boeien. Al deze factoren laat hij op zich inwerken. Hoe feller ze met elkaar botsen hoe liever. Alleen onderwerpen die nieuwe krachtige emoties wekken worden geaccepteerd.. .Hun realiteit is auto's (3), dancings (44) en straatgevechten (45).

In futuristische kunst speelt het onderwerp een grote rol, zonder evenwel de ruimte van de eigenlijke kunst in te perken. Ook in het Cubisme (18) heeft de kunst plaatsruimte voor zich zelf veroverd, maar hier ten koste van het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

het inspiratie halen ze uit schilderpilat