Wordt een prijs van verkochte foto altijd met de geportretteerde gedeeld?

als je en werk(foto) verkocht als een freelancer fotograaf, wordt de prijs ook gedeeld met de model omdat die degene op de foto staat? en hoeveel procent is dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
als je die afspraak maakt van tevoren, dan kan het wel. Maar het is niet gebruikelijk.

Het beste antwoord

Nee. Normaal neem je een model aan voor een beepalde klus. Het model krijgt vervolgens een vast bedrag, vooraf overeengekomen. Dit staat los van jouw verkoop later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vaak krijgt een model van bijvoorbeeld een reclameposter een buyout voor 1 jaar. Als dit verlopen is zal de gebruiker nogmaals een buyout moeten betalen aan het model om de rechten af te kopen.

Daarnaast heb je nog allerlei gradaties in buyout's: Nederland, Benelux, Europa, Print, Online, TV ga zo maar door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan, maar ligt aan het contract dat wordt ondertekent. vaak krijgt het model een bepaald bedrag voor de fotoshoot.