De fotografe Inez van Lamsweerde heeft oa. een heel interessante serie, genaamd 'Thank you thighmaster', over je lichaam 'verbeteren', dat wereldje van gemaakte schoonheid, via fitnessapparaten en plastische chirurgie. Hier zie je naakte vrouwen, die helemaal plastic lijken te zijn geworden, waar niks natuurlijks meer aan is, zonder tepels, schaamhaar etc.
De serie Final Fantasy, waar kinderen onderdelen van volwassen lichamen gekregen hebben, gaat misschien meer over de seksualisering van de jeugd of over de grens tussen kind en volwassene, maar kan zeker ook in de context van plastische chirurgie bekeken worden.

Toegevoegd na 18 minuten:
Het drieluik 'I wish, I am, I will be' van Erwin Olaf is een geweldig mooi werk over schoonheidsidealen en de kwetsbaarheid van ons lichaam. Vooral de derde foto vind ik heel indrukwekkend, en nog sterker als je weet dat hij hier zijn eigen toekomst weergeeft vanwege zijn ziekte.

Toegevoegd na 33 minuten:
Cindy Sherman heeft ook een heel interessante serie gemaakt over vrouwen van middelbare leeftijd die plastische chirurgie gebruiken: http://www.thisislondon.co.uk/arts/review-23676813-cindy-sherman-shoots-the-wives-of-the-rich.do

Lauren Greenfield heeft interessant documentair werk over eetstoornissen: http://www.laurengreenfield.com/index.php?p=Y6QZZ990

David Lachapelle heeft veel werk dat niet over perfectie of plastische chirurgie gaat, maar visueel wel heel erg erbij past, omdat alles zo overdreven plastic en nep is.

Toegevoegd na 38 minuten:
Dit kwam ik toevallig net tegen, en vind ik echt heel sterk werk over plastische chirurgie: http://faceculture.blogspot.com/2010/02/no-plastic-surgery-all-you-need-is-tape.html

Toegevoegd na 3 uur:
Phillip Toledano heeft een heel indrukwekkende fotoserie gemaakt over plastische chirurgie: http://www.mrtoledano.com/A-new-kind-of-beauty
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ interessant!!! Ik ga alle links eens bekijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erwin olaf wilde ik ook noemen voor de serie van diana (Eyecandy 1984-2009)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plus voor de informatie, over of het kunst gaan we het niet hebben. Gekunsteld is het wel, vind ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een plus voor de informatie, over of het kunst gaan we het niet hebben. Gekunsteld is het wel, vind ik. En geknutsel natuurlijk ook :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt het er toch over, terwijl je dat niet wilt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor, ik heb het niet over de vraag wat kunst is :), laat staan over het antwoord daar op.

Andere antwoorden (4)

De naam van de kunstenaar is Robert Schoemacher en zijn kunstwerk heet Marijke Helwegen.

Het is ook net als met echte kunst: je houdt ervan of je gruwelt ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt eens op deze site kijken, perfectie is natuurlijk heel persoonlijk en aangepast aan de tijd waarin we leven. Vroeger had men een heel ander beeld van perfectie dan nu!!

http://www.winifred.cichon.com/ideal_beauty/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
orlan is een franse kunstenaares die haar bvb de lach van mona lisa heeft laten zetten.
http://www.wikicul.nl/wiki/index.php?title=Orlan
ze gebruikt plastische chirurgie als haar werk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Het werk van de gezusters L.A. Raeven is hier een mooi voorbeeld van. Ze geven kunstzinnig hun visie weer door het maken van videofilms en installaties die commentaar geven op de hedendaagse obsessies met eten, de maakbaarheid van het lichaam en de dwingende opdracht van de maatschappij om een 'ideaal individu' te zijn.