Als twee katten het met elkaar doen, die broer en zus zijn, is er dan ook een kans op afwijkingen?

Een bekende van me heeft 2 katten die broer en zus zijn. Nu is de kat zwanger van haar broer (geen ander want het zijn huiskatten). Nu vroeg ik mij af of er dan ook (grote) kans is dat de kittens een afwijking hebben. Zoals menselijk broer en zus het met elkaar doen en dan de kans veel groter is op een kindje met down syndroom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
36.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tsjee, daar gaan we weer... en er was niemand die dat van tevoren kon bedenken en maatregelen kon nemen?

Het beste antwoord

ja, ook bij dieren is de kans op afwijkingen groter, als er nageslacht komt door paring tussen directe familieleden. de kans dat een negatief recessief gen naar boven komt is gewoon groter, dan wanneer er gepaard wordt tussen wezens van verschillende families.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Bij dieren komt incest ook wel vaker voor, bijvoorbeeld bij katten.

Andere antwoorden (2)

Dat kan met katten inderdaad ook. Het DNA lijkt te veel op elkaar dus is de kans zeker aanwezig. Eigenlijk is dat met elk levend wezen maar hoe kleiner het dier hoe minder het opvalt voor ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en daar zit hem nou net het probleem met de doorgefokte stamboom dieren. Om de meest gunstige raseigenschappen in een bepaalde familietak te fokken, wordt er veel met incest gefokt. Hierdoor ontstaan er ook steeds meer gevaren voor afwijkingen, zoals zwakke heupen, hartruis e.d.
Gelukkig is het sinds kort niet meer toegestaan om alleen op uiterlijke kenmerken te fokken. De nieuwe generaties moeten ook van harte gezond zijn, anders worden ze op tentoonstellingen en keuringen al bij voorbaat gediskwalificeerd.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen incest, je bedoelt inteelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Incest, Ineke, is strikt gesproken geslachtsgemeenschap tussen 2 bloedverwanten, dus is de term incest hier wel van toepassing.