Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik mn haardhout ook drogen in mn oven?

Mijn haardhout is te nat en heb buiten geen mogelijkheid. Kan ik het ook in m'n (keuken)oven drogen? Op welke temperatuur en hoe lang zou dat dan moeten?
Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wonen
16.6K
ronron1212
9 jaar geleden
hout moet je buiten onder een afdakje in de wind laten drogen een oven is een duren aangelegenheid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan verbruik je waarschijnlijk meer warmte dan dat het haardhout daarna oplevert. Maar het kan wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kun je beter de deur van je over open laten staan om de boel op te warmen. :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nergens staat dat geld een factor is.
Maar het is natuurlijk zonde, (duur) droog hout in zakken kopen is goedkoper.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als het hout vers is, moet het wel 2 jaar drogen op een luchtige droge plek.
Kunstmatig drogen van hout gaat zeker wel, er is immers ovengedroogd hout in de handel.
Maar in een keukenoventje hout drogen kost een vermogen!
Mogelijk moet het er een aantal dagen in en dat gaat je voor een paar stukken hout ( als ze er in passen ) wel 10 euro kosten aan stroom.
Wel kan je achter en voor je kachel nat hout drogen als de kachel brandt.
Maar beter kan je veel goedkoper gedroogd hout kopen en dit natte hout weggooien- weggeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja kan wel want hout fikt pas bij 700 graden maar het is wel met energie smijten. Bovendien gaat het ontzettend roken!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
het kan wel, maar of het zinvol is is de vraag.

heb je dikke stukken van eikenhout duurt het een eeuwigheid.
heb je dunnere stukken van een minder compacte houtsoort ben je sneller klaar.

als je het hout door en door wil drogen zal je 24/7 je oven aan moeten zetten en enorm veel geduld moeten hebben (en tegen een fikse energie rekening kunnen)

wellicht heb je een zolder, balkon of schuur waar je het hout neer kan leggen om te drogen.
er zijn ook bakken voor haardhout. deze zijn best decoratief, maar ook dan duurt het lang voor het door en door droog is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding