Door cryptische omschrijvingen te bedenken bij woorden die je als eerste in de vorm van een kruiswoord in schema hebt gebracht.

Zelf gebruik ik daar ter hulpmiddel scrabble letter blokjes voor. Vervolgens neem ik het over op een vel ruitjespapier. En dan dus omgekeerd puzzelen.
Amadea
5 maanden geleden
Je moet eerst de ins-en-outs-van een cryptogram onder de knie zien te krijgen. Dit doe je door te beginnen met een groot aantal cryptogrammen proberen op te lossen in diverse moeilijkheidscategorieën.
Begin met de eenvoudigste categorie.
In cryptogramboekjes (te koop in tijdschriftenwinkels) worden daarvan voorbeelden gegeven.
Dan merk je dat het in omschrijvingen -meestal- om woorden en termen gaat die afwijken van een kruiswoordpuzzel. Probeer je die woorden en termen zoveel mogelijk eigen te maken.
Maak dan een schema, zoals een kruiswoordpuzzel. In een cryptogram zijn veel woorden langer dan in een kruiswoordpuzzel omdat vaak sprake is van een woordcombinatie . Bijvoorbeeld: talentenjacht (talenten + jacht). Probeer dan een omschrijving te bedenken die bij een woord als talentenjacht betrekking heeft op zowel de twee onderdelen (talenten + jacht) als op het gehele woord.
3 maanden geleden