Is barok muziek overgezet?

Barok muziek is een halve noot lager gecomponeerd, is de muziek dan ook een halve noot hoger gezet of is het zo gebleven?

een jaar geleden
1.3K
LeonardN
een jaar geleden
"Barok muziek is een halve noot lager gecomponeerd,"
Bron?
Tsvea
een jaar geleden
nl.wikipedia.org/wiki/Stemtoon
Tabel onder geschiedenis
LeonardN
een jaar geleden
Ah. zo bedoel je.
A is inderdaad niet altijd 440 hz geweest.
Wat het precies wel was, is niet altijd zuiver duidelijk.
Als je nu dus bladmuziek zou hebben van een barok-stuk zou je dus als eerste aan moeten geven A=415, of een ander getal. A=415 voor barok is overigens geen harde regel. Dit was wellicht in bepaalde gebieden en bepaalde tijden zo, maar niet overal ten tijde van de gehele "barok"periode.
https://youtu.be/LNkpWFL8XWA Sommigen proberen barokzangers idd te zingen in de volgens hen correcte stemming
https://www.quora.com/Why-do-Baroque-pieces-sound-half-a-step-down-than-their-intended-keys
(Modern day Baroque vocal specialists love to sing at what we think is original pitch.) In de praktijk komt dat toevallig uit op een halve noot lager, althans ALS het dus zo is dat A=415 voor dat stuk klopt, wat maar de vraag is.

Antwoorden (1)

Nee, de genoteerde muzieknoten zijn dezelfde gebleven. Maar de stemming van de instrumenten is veranderd. Een A was in de barok vastgesteld 432 trillingen per seconde en dat is in de huidige tijd 440 trillingen per seconde. (En in de wereld van de blaasmuziek wordt zelfs vaak gekozen voor 442 trillingen per seconde, omdat de instrumenten daarmee beter op elkaar afgestemd kunnen worden).
Amadea
een jaar geleden