Hoe een serie in boek veranderen?

Dag beste

Ik weet dat het niet zomaar kan . Maar wat als ik heel wat dingen veranderd bv de namen , plaats , een rolstoel gebruiker kan lopen ... Etc voor 80% laten overeen komen met een eigen twist aan . Kan en mag dat ook ? En hoe kan ik het beste schrijven? In de ik vorm of in personage ?

1.8K
tinus1969
2 jaar geleden
Hoe bedoel je? Wil je zelf een boek schrijven? Op basis van een bestaande serie?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Zoiets als Tanja Grotter vs. Harry Potter ?
https://8weekly.nl/special/boeken-specials/dimitri-jemetz-tanja-grotter-vs-harry-potter-plagiaat/
Laurab
2 jaar geleden
Ik wil na dit een eigen verhaal maken . Maar om wat vaardigheden onder de knie te krijgen over het schrijven wil ik eerst een serie waar ik echt aan verslaafd ben zelfs in een soort van boek omgooien . Maar je mag ivm auteursrecht etc niet het verhaal letterlijk overnemen bv in een film je hebt Sinterklaas die gaat op reis naar de Noordpool om de kerstman te bezoeken . Als je een boek schrijf mag je dit niet overnemen tenzij je de echte schrijver en maker bent van de film of als je auteursrecht heb op die film . Maar als je nu zegt Sinterklaas word Adam en die gaat naar Ibiza op bezoek naar Doornroosje mag dit dan wel ?
Laurab
2 jaar geleden
De context blijft gewoon hetzelfde maar de verhaal veranderd gewoon
tinus1969
2 jaar geleden
Voor jezlef schrijven is geen probleem. Wat je deelt in klein gezelschap is strikt genomen mss een schending auteursrecht maar in de praktijk zelden een probleem.
Zie verder bv ook de enorme hoeveelheden parodieën, en fanfiction op het internet.
tinus1969
2 jaar geleden
Verder schrijven leer je deels door lezen, deels door eens wat te lezen over schrijven en 'narrative technique' https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_narrative_techniques maar vooral door te doen. In het algemeen is schrijven in derde persoon makkelijker dan in de eerste persoon/ik-vorm - maar kijk eens wat jou het beste bevalt.
Laurab
2 jaar geleden
Dankjewel allemaal , het heeft mij echt geholpen . Maar het is moeilijker dan ik dacht, omdat het niets iets is wat zelf bedacht is en dat ik vaak meer in de vertelling gaat dan in de personages maar mijn eigen verhaal gaat er komen . Ik raad je echt aan om ook te schrijven , het is echt super leuk en leerzaam .en je kan het zo mooi of gek maken als je zelf wil . Geen inspiratie ? Laat maar weten

Antwoorden (1)

Het gaat ook om het plot zelf. Daar rust ook auteursrecht op. Maar er is een groot grijs gebied. Als je genoeg afwijkt dan zal er geen probleem zijn. Wat genoeg is, dat is lastig met harde kaders aan te geven.

De vraag is ook wat je er mee gaat doen ? Schrijf je voor jezelf een verhaal en laat je het aan vriend of een familielid lezen, dan zal niemand daar een punt van maken. Ga je het boek uitgeven, dan wordt het al een ander verhaal. Maar in dat laatste geval heb je ook met een uitgever te maken. Die kan je prima adviseren in deze.
Schrijven is een creatief proces. Hoe je dat precies aanpakt is nou net wat je zelf moet weten en ontdekken. De tip die ik wel heb is dat een verhaal vanuit de ik-personage extra lastig is. Omdat de ik-figuur altijd aanwezig moet zijn in je verhaal (hij/zij maakt het immers allemaal zelf mee) Je kunt niet als verteller even aangeven wat een andere persoon denkt of voelt of doet, buiten het zicht van de ik-persoon.
Toegevoegd op 21 februari 2022 12:56: tekst
Laurab
2 jaar geleden
Het wordt gewoon voor mezelf en misschien een platform voor andere schrijvers als dit ook mag waar iedereen vrij een verhaal kan posten maar dat is nog niet zeker , het is gewoon puur voor inspiratie en weten hoe ik dat moet schrijven als je niet spreekt uit de ik vorm . Je kan bv zeggen ik sta op uit bed en ga vroeg joggen of vanuit de personage Evi staat vroeg op en gaat joggen , en van die dingen ontdekken hoe je het beste kan schrijven . Het is helemaal niet voor te verkopen ofzo enkel voor eigen lees en schrijf plezier en eventueel voor op de platform