Aan welke voorwaarden moet een nieuwsfoto voldoen?

Aan welke voorwaarden moet een nieuwsfoto voldoen? Ik vroeg het me af, groetjes

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.1K
SentWierda
4 jaar geleden
Het is verstandig eerst te weten dat er twee soorten nieuwsfoto's zijn.
1. De nieuwsfoto die hoort bij een nieuwsartikel. De foto ondersteunt het artikel of benadrukt een facet in het artikel.
2. De nieuwsfoto die is voorzien van een onderschrift. Het nieuwsfeit is te zien op de foto. Daar is niet een artikel bij nodig.

Antwoorden (2)

“Een nieuwsfoto moet één foto zijn. Bij een reportage of portret kunnen het er meer zijn. De echte ouderwetse nieuwsfoto is er eentje die een iconisch beeld oplevert, die op je netvlies blijft staan. Een beeld dat je vaak in een split second moet vangen, dus je moet er op het goede moment zijn. Aan een goede nieuwsfoto hoef je achteraf ook niet veel te doen. Je moet niet nog een half uur hoeven fotoshoppen. Het resultaat ziet er misschien wat normaler en saaier uit, maar voor de geloofwaardigheid is het juist beter.”
4 jaar geleden
De belangrijkste voorwaarden lijken mij:

• De afbeelding van de foto moet te maken hebben met het artikel waar deze bij staat
• De foto moet iets toevoegen aan de tekst van het nieuwsartikel: het moet geen onzinnige, nietszeggende foto zijn
• De foto moet technisch van goede kwaliteit zijn zodat deze geschikt is voor publicatie