Kan je een eigen script voor een YouTube serie laten opnemen?

Ik heb dan zelf de script en wil ook wel camera enz aankopen z het word een reeks voor en over jongeren . Het gaat op YouTube komen toegankelijk voor iedereen . Is dit nu überhaupt mogelijk of is het een te hoog gegrepen droom ? De film locaties gaan ook gewoon in een huis, misschien een school , gebouw etc ik weet dat het niet zomaar overal mag . Kan ik zelf het knippen ,plakken , filmen , kostuums is de hedendaagse kleding van de jongeren , het moet geen tv niveau worden gewoon iets tussen een vlogger maar wel echt geacteerd etc ?

1.3K
TurfGraver
2 jaar geleden
Begin er aan als het je leuk lijkt zou ik zeggen.
Laurab
2 jaar geleden
Ja helaas is het wat moeilijkere dan gedacht . Maar als je iemand kent die net zo gek is als mij. En graag filmt en een paar acteurs kent (NL en België) allemaal prima laat het mij maar weten

Antwoorden (1)

Ja dat kan, maar het zal zeker niet makkelijk zijn. Je zult veel zelf moeten doen: Mensen zoeken, locaties scouten, etc. Het zal veel tijd en energie kosten, maar dat zal het ook zeker waard zijn. Zelf een film/serie opnemen is een bijzondere ervaring, en met deze ervaringen kun je in de toekomst steeds professioneler worden (als je dat wilt natuurlijk).
De eerste stap is gelijkgestemde mensen zoeken die met je samen willen werken. Als je genoeg weet rond te vragen, zullen er zeker mensen zijn die dromen als acteur in zo een serie te komen!

In principe mag je zelf gemaakte video gewoon op YouTube plaatsen, zolang het een beetje beschaafd blijft natuurlijk. Details kun je het beste zelf opzoeken in de huisregels van YouTube zelf.

Het is altijd goed om toestemming te vragen aan personen die je filmt, en de eigenaren van de locatie waar je filmt. Als je op school wilt filmen, dus gewoon aan de directeur vragen! Regelgeving aan privacy e.d. is erg ingewikkeld, dus gewoon altijd toestemming vragen is makkelijker (en wel zo sociaal!). Wanneer een persoon niet duidelijk in beeld is, zoals alleen het achterhoofd, is toestemming niet nodig (maar kan nog altijd wel wenselijk zijn).

Wanneer je materiaal van anderen gebruikt, zoals muziek, heb je ook toestemming nodig. Je mag niet zomaar (stukjes van) nummers van bekende artiesten online zetten. Alternatief kun je naar "royalty free" materiaal zoeken, dit mag je wel gewoon gebruiken. Lees altijd de kleine lettertjes op de sites waar je materiaal download om te weten wat wel en niet mag. Soms moet je bijvoorbeeld nog wel de originele auteur benoemen in de aftiteling o.i.d.