Hoe maak ik een wildverband?

Ik wil graag zelf een nieuw pad leggen bij mijn voortuin. Dit pad is 120 breed en 200 lang.
Het liefst wilde ik 60x40 tegels, maar deze zijn er niet zoveel. Ik wil ook niet het duurste.
Nu lijkt mij een wildverband ook mooi. Ik wil geen 60x60 tegels, want die zijn te zwaar om in m'n eentje te leggen. Maar met andere formaten kom ik er niet uit.
Wie heeft advies?

2 jaar geleden
1.8K
LeonardN
2 jaar geleden
Een echt wildverband kan je m.i. niet verkrijgen met die afmetingen en maar 1 afmeting tegel(s). Kijk ook maar naar:
https://www.google.com/search?client=opera&q=wildverband&sourceid=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Allemaal voorbeelden met verschillende maten. Het zou in theorie wel kunnen wellicht, maar dan alleen met een specifieke maat of als het eindresultaat niet een rechthoek hoeft te zijn.
En tegels knippen is vaak geen gezicht als de gesneden kant niet aan uiteindes komt (m.i.).
Je zou dus enkel kunnen spelen met de snede. Dus je begint met 60-60 twee hele tegels in de lengte (2x60=120). dan knip je een tegel naar 40 en 20. En dan doe je 40-60-20 en dan bijv. 10-60-50. En dat dan 5 rijen door (5x40=200).
Ik zou dat niet eens echt wildverband noemen, maar het is iig geen halfsteensverband.
Je zou de 60-60 optie over kunnen slaan en dan heb je altijd een x-60-(60-x) verband.

Antwoorden (1)

Op zo'n klein oppervlak kun je niet veel variëren. Mijn idee zou zijn, twee blokken van één bij één, met een tegel van 20x20 cm in het midden, Daarnaast zou ik dan link en recht een rand (van 10 cm breed) van straatklinkers o.i.d. leggen.