Hoeveel marge mag een betontegel hebben?

Ik heb mijn tuin laten bestraten met de tegel: GeoStretto Plus Cannobio terrastegel 60 x 60 x 4 cm.
Nu ben ik niet tevreden over hoe het ligt. Ik vind erg veel hoogteverschil tussen de tegels. De heren zeggen dat dat vooral door de tolerantie/marge komt van de tegel. Maar ik vraag mij dat af. Hoe kom ik erachter hoeveel marge zo'n steen mag hebben?

Picture for question
2 jaar geleden
2.8K
Utrecht
2 jaar geleden
Ligt het niet gewoon aan de hoeveelheid zand die eronder ligt?
Kwestie van slordig gelegd.
Ritsuka
2 jaar geleden
Dit is gewoon slecht gestraat
MissB
2 jaar geleden
Ja dat gevoel heb ik ook. Maar hoe kan ik dit hard maken?
jc54
2 jaar geleden
Het lijkt er op dat hier tegels van verschillende partijen liggen. Als je normaal gesproken tegels koopt van één partij, dan zijn ze allemaal gelijk van dikte en grootte.
Griffin
2 jaar geleden
Het is een raar verhaal dat de tegellegger zegt dat het aan de marge/tolerantie van de tegel ligt. De man kan zelf door meer/minder zand eronder te gooien de hoogte prima afstellen, en eventueel met zo'n stamper de boel helemaal strak nivelleren.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Gezien je vorige vraag over dat afgezaagde blok, krijg ik het idee dat er een prutser bezig is in jouw tuin.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
Heb je dat portret al betaald? Zo niet, dan zou ik tegen hem zeggen dat je niet akkoord gaat met zijn werk. En dat de zaken eerst op orde moeten zijn voordat hij betaald krijgt.

Antwoorden (1)

Volstrekt flauwekul natuurlijk. Tegels uit de fabriek verschillen nog geen millimeter in dikte.
En zelfs al was dat anders, dan leg je een dikke tegel gewoon wat dieper dan een dunne. Bepalend is of ze aan de bovenkant mooi gelijk liggen.
Dus je vraag hoeveel dikteverschil er mag zijn is niet eenduidig te beantwoorden. Bij natuurstenen is het maar net wat je zelf nog goed verwerken kunt, en bij betontegels zijn er sowieso slechts verwaarloosbare verschillen binnen één partij. Beun de Haas bezig geweest misschien?