Hoe kan ik een Amaryllus ofwel een Hippeastrum voortkwekenr?

Een Amaryllus is een bol, waaruit soms meerdere keren mooie bloemen, rood, wit of roze-wit uit groeien. Men moet wel een poosje geduld hebben, maar het resultaat is soms een 'wow' - ervaring.
Kan het niet vanuit het zaad na de bloei? Dan komt er toch een zaadbolletje?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

VERMEERDERING HIPPEASTRUM

Ze vermeerdert zich door broedbollen (klisters) die door de bol worden geproduceerd. Deze bloedbollen kunnen worden verwijderd of bij de ouder blijven, maar onthoud dat ze concurreren om water en voedingsstoffen, waardoor ze elkaars groei kunnen vertragen. Grotere broedbollen (vanaf 5 centimeter in diameter) die apart worden opgepot, bloeien meestal na drie of vier jaar.

Vermeerderen kan ook door parteren:

Neem aan het begin van de rustperiode gezonde grote bollen.
Snij de bol van neus tot bodem in 4 parten. Grotere bollen in 6 tot 8 parten.
Doe de parten in vochtig gemaakt zand of perliet en verpak ze in plastic zaken die wat lucht doorlaten. Zorg dat het oppotmedium vochtig blijft.
Zet de verpakkingen weg op een donkere plek bij normale bewaartemperatuur van het gewas.
Plant de parten uit aan het begin van het plantseizoen, oktober – april.