Hallo Ik heb een werphengel van ongeveer anderhalve meter lang. ik wil graag vissen maar weet absoluut niet/ niks ervan of hoe ik deze gebruiken moet?

En hoe gooi ik zo'n hengel. want elke keer als ik de hengel gooi dan komt de lijn nog geen meter en raakt deze in de war. En dan moet ik deze met moeite weer goed zien te krijgen. de draad zit al op de molen en toebehoren zoals aas, loodjes ,dobbers en haakjes heb ik al.

graag reactie of tips. Frensesco

p.s. die dop aan de achterkant van de molen waar dient die voor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.8K

Het beste antwoord

Ga eerst eens droog oefenen.

Voorzie jouw lijn/hengel eens van een gewichtje ( een 10 grams loodje is voldoende ) en ga eens op een veldje staan.
Zorg dat je lijn ongeveer een halve tot één meter lang is ( gezien vanaf je topoog, het laatste oog ).
Nu hou je je hengel met een hand vast en met de hand waarmee je de hengel vast hebt klem je met je wijsvinger je lijn vast.
Met je andere hand open je de beugel.
Daarna breng je je hengel opzij of omhoog achter je.
Vervolgens zwiep je de hengel naar voren, vlak voor dat de hengel helemaal naar voren wijst laat je de lijn ( die nog geklemt zit tussen je wijsvinger ) los.

Herhaal dit een paar keer totdat je de slag te pakken hebt.
Nu ga je een stap verder, en neem je een richt of mik punt.
Neem een oude fles en zet deze op het veldje.
Doe niet dapper, een meter of 10 is eerst genoeg.
Probeer nu dusdanig zo te werpen dat het loodje zo dicht mogelijk ( het liefst tegen ) bij de fles komt.
Zo breid je je oefenkunst langzamerhand uit.

Let wel, het kunnen vissen met een werphengel is niet dat je ver kunt gooien maar precies kunt gooien.
Nauwkeurigheid is belangrijker dan afstand.
Dat komt vanzelf wel.

Nu de grote zwarte knop achter je molen.
Dit heet de slip.
Hiermee stel je de spanning af van je lijn.
Deze moet dusdanig zijn afgesteld dat als je aan je lijn trekt dat zodra hij tegen het punt aankomt dat hij wil breken dat dan de slip in werking treed en begint met lijn te geven van de spoel.
Hiermee voorkom je lijn breuk tijdens het drillen van de vis.
Deze kan je na behoefte strakker of losser zetten.
Je zal merken als je een keer een hele grote knaap er aan hebt hangen dat je deze tijdens de dil wel eens moet verstellen.
Dit om je lijn te beschermen maar ook om de vis uit te putten.

Voor meer informatie of vragen verwijs ik je door naar het nationaal hengelsportforum.
http://www.visserslatijn.nl/forum/forum.php
Hier zijn hengelsporters aanwezig van verschillende aard, roofvissers, karpervisser en witvissers.
Zowel voor de vaste stok, werphengel, feeders en winclepickers.
Zowel beginners als gevorderden en natuurlijk de wedstrijdvissers.
En een ieder staat hier klaar om jou met raad en daad bij te staan.

Alvast veel plezier gewenst met deze prachtige hobbie, en mischien komen we elkander dan wel tegen, het zij langs de waterkant hetzij op het forum.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wil je kunnen werpen met een werphengel, dan zal je een bepaalde hoeveelheid lood ( gewicht) moeten gebruiken.
Het gewicht wat je nu gooit, trekt het snoer van je molen af, dus hoe meer lood, hoe meer snoer er van je molen afrolt.
Het gewicht houdt ook het snoer strak.
Hoe minder gewicht ( lood) hoe minder ver je ingooit en hoe meer je snoer in de war gaat.
Wil je in het binnenwater vissen op b.v voorntjes, dan is een werphengel ongeschikt.
Wil je echter in zee vissen, dan is deze hengel heel erg geschikt, immers in zee vis je met aan zienlijk meer lood dan in het binnenwater.
Wil je toch in het binnenwater gaan vissen met een dobber, kies dan voor een schuifdobber, daar kan veel meer loodjes aan dan aan een gewone dobber.
Laat even in de winkel uitleggen hoe dat moet.
Met de dop aan de achterkant van de molen, regel je de weerstand van de molen als je er een grote vis aan hebt.
Bij een grote vis ( b.v. karper) zet je de molen op minder weerstand, krijg je een grote vis er aan en hij trekt heel hard aan je snoer, dan zal je snoer breken, dus weg vis.
Zet je hem op minder weerstand, ( naar links draaien) dan trekt de karper hem door de 'slip' heen, dus breekt de lijn niet, maar remt de karper alleen af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voordat je het snoer door al de ogen gaat doen, moet je eerst de beugel om slaan, zit je snoer, dobber en loodjes er op, dan draai je aan je molen en klikt de beugel weer terug en kan je het snoer opdraaien.
Wil je daarna weer ingooien, dan weer eerst de beugel omslaan, die dan weer terugklikt bij het draaien.
Als ik jouw was, zou ik naar een winkel gaan waar ze hengels verkopen en daar vragen en nog beter ga eens kijken waar ze met een werphengel vissen, daar leer je van.
Er zijn zoveel soorten dobbers, lood en haakjes en manieren van vissen.
Loop eens langs een viswater en wanneer daar een visser is wil die vast wel helpen.Iemand die houdt van zijn sport wil een ander graag iets leren.( dat is mijn ervaring)
Voordoen helpt betr dan via de PC iets uitleggen.
Veel visplezier!
11 jaar geleden
Met een werphengel kun je op verschilende manieren vissen. Daarbij is het belangrijk wat voor soort werphengel het is. En wat voor soort molen er op zit. Een werphengel van 1,5 meter lijkt mij een hengel voor kunstaas, bedoeld voor bv forel, snoek. Mijn advies ga eens naar een forelenvijfer bij je in de buurt. Je kan daar visseb zonder gelijk vergunningen te moeten aanschaffen en er loopt altijd wel iemand die je op weg wil helpen. En de kans,dat je iets vangt is groot. Veel vis plezier.