Waar haal ik de ingrediënten om zelf zeep te maken?

Om zeep te maken met grondstoffen heb ik de volgende ingrediënten nodig:
natrium hydroxide
vetten / olieen
water

Hoe kom ik aan pure natrium hydroxide (en dus niet een gemengde gootsteenontstopper)?

1.6K

Het beste antwoord

Via webshops, bijvoorbeeld:
https://www.online-zeepwinkel.nl/a-25072903/overige-grondstoffen/natrium-hydroxide-micro-parels-cosmetisch-ogr02/#description
https://www.deoplosmiddelspecialist.nl/kopen/natriumhydroxide
https://www.naturalheroes.nl/products/natrium-hydroxide-cosmetisch
Waarschijnlijk weet je dit wel: natriumhydroxide is zeer corrosief en kan ernstige brandwonden veroorzaken. Het is een witte hygroscopische vaste stof en zeer goed oplosbaar in water. Tijdens het oplossen komt een grote hoeveelheid warmte vrij en ontstaat natronloog.
Ook ontstaan, tijdens het oplossen van het NaOH, schadelijke dampen. Het dragen van een stofmaskertje zoals sommige zeepmakers doen heeft totaal geen zin, daar gaan de dampen dwars door heen. Wees verstandig en werk in een goed geventileerde omgeving.
Draag geschikte handschoenen, een shirt met lange mouwen en een veiligheidsbril als je met natriumhydroxide werkt en doe NOOIT water bij natriumhydroxide.
Een verkeerde volgorde is gevaarlijk vanwege de chemische reactie die dan kan ontstaan.
De goede volgorde: doe natriumhydroxide in water, dus niet andersom!
Verwerk natriumhydroxide zoals gezegd op een plek met goede ventilatie en liefst op een oud werkblad want je wilt niet je mooie keukenblad onherstelbaar vernielen.
SimonV
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

ouderwetse zeep maak je van lijnolie ( groene zeep)