Hoe lang duurt het voordat je goed viool leert spelen?

Men zegt dat het heel lang duurt voor je goed viool leert spelen maar hoe lang is dat? Ik zou graag ook viool leren spelen en wil daarom weten hoe lang het ongeveer duurt voordat je zuiver viool kan spelen.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
7.4K
Pieterke
4 jaar geleden
Volgens internet moet je vioolspelen in 10 weken kunnen leren. Maar dat zijn dan de eerste beginselen. En e.e.a. hangt toch ook wel van je talent af en sommigen leren het nooit.
En er zijn goede violisten die toch hun hele leven blijven studeren.
Amadea
4 jaar geleden
Om echt zuiver te spelen denk ik dat je jaren moet oefenen én daarbij een scherp gehoor moet hebben. Dat heb je echt niet in een paar maanden onder de knie. De liedjes die beginners spelen zijn voor mensen met goede oren een crime om aan te horen....
Thecis
4 jaar geleden
@amadea
Klopt helemaal. Als zulke beginners spelen (met de uitzonderlijke leerling daargelaten), is het inderdaad kattengejank waar je naar luistert.

Antwoorden (3)

Op de vraag "Hoe lang duurt het om viool te leren spelen" reageert Elizabeth Douglas, violist: "Het hangt ervan af op welke leeftijd je begint en hoe je 'goed' definieert. Ik denk eigenlijk dat je met regelmatige oefening binnen een paar maanden al behoorlijk goed kunt zijn, en liedjes kunt spelen. Je moet gewoon regelmatig oefenen om beter te worden."
4 jaar geleden
Reddie
4 jaar geleden
Dan denk ik dat Elizabeth getalenteerd is. Ik ben ook ooit begonnen. Maar dat is meer een kwestie van jaren dan van maanden. En het kan ook zijn dat je het nooit leert.
Thecis
4 jaar geleden
Eens met Reddie. Dit kan jaren duren.
Om goed te kunnen spelen, moet je een aantal dingen onder de knie krijgen. Alleen al het goed vasthouden van een strijkstok is iets wat sommigen al nooit doorkrijgen. Daarna moet je er voor zorgen dat je goed haaks op de snaren strijkt. Tussen het einde van de toets (die zwarte balk waar je je vingers op zet) en de kam. Doe je dit niet goed, klinken de tonen niet stabiel.

Dan komt de positionering van de vingers. In de basispositie kan je 4 tonen extra maken op de snaar. De toon van de snaar zelf en 4 tonen hoger (4 vingers). De 5e toon (4e vinger) is dan ook de toon van de volgende snaar. Die posities worden niet aangegeven zoals bij een gitaar. Dit moet je op gevoel doen. Leren wat de afstanden zijn. Heb je die afstanden niet goed, speel je gewoon vals. Een kleine afwijking maakt een andere toon. En die kleine verschillen, klinken echt heel vervelend. Net niet goed is wellicht erger dan er grof naast zitten.

Deze dingen zijn nodig om de basis te kunnen spelen. Als je dan nog de 12 en hogere posities wil kunnen spelen, vereist heel wat oefening.

Het lastige in totaal is dat de viool geen vergevend instrument is. Om goed te spelen, moet je veel oefenen. een piano of gitaar is veel vergevender. daar maak je minder snel fouten mee en je speelt minder snel vals. Bij een viool moet je echt goed en lang oefenen om er wat fatsoenlijks uit te halen. Ik zou er zeker maanden, dan niet 1 a 2 jaar voor uittrekken (maanden wrs als je dagelijks oefent) om de basis te kunnen doen.

In dit hele verhaal heb ik het lezen van bladmuziek nog niet mee genomen. Op zich is dat niet heel lastig, maar om tegelijkertijd te spelen en het bladmuziek te lezen is ook bij een viool anders dan bij andere instrumenten. Je speelt namelijk aan de zijkant van je blikveld ipv onder je blikveld zoals bij veel andere instrumenten.

Bottomline, het is geen gemakkelijk instrument, je zal er zeker lange tijd voor moeten oefenen. Tijdsduur hangt van teveel factoren af om hier een duidelijke uitspraak te kunnen doen.

Aanrader: voor een relatief klein bedrag heb je een elektrische viool. Dan kan je rustig oefenen en kan je het resultaat direct horen via een koptelefoon. Mijn ervaring is dat dat directer is dan als je op een gewone viool speelt.
4 jaar geleden
ik heb zelf ook viool gespeeld en ik snap de vraag. eigenlijk kun je nooit echt precies zuiver viool spelen. maar als je goed oefent dan kun je binnen een paar maanden zeer waarschijnlijk
goed lezen