Wat voor hout kan ik het beste gebruiken om een x-poot te maken?

Ik wil een eettafel met twee x-poten. Ik vind ze vrji prijzig dus had het idee om ze zelf te maken van hout en dan zwart te verven.
In de bouwmarkt heb ik toen vurenhouten balken gekocht. Eenmaal thuis viel me op dat ze behoorlijk scheef zijn. Terug in de bouwmarkt vond ik al het vurenhout behoorlijk scheef.
Timmerpanelen voor meubelen zijn wel recht maar zijn alleen platen geen balken.
Welk hout kan ik het beste gebruiken? Ook het steigerhout was scheef. Ik vraag me af wat men allemaal in elkaar timmert van dat scheve hout??
Verder als ik zo'n balk heb, hoe kan ik deze dan het beste op maat zagen? IK heb een decoupeerzaag gekocht, maar ik kan daar niks recht mee zagen. Zelfs de meest dunne strookjes niet. Lijkt op een miskoop. Iemand tips?

5.2K
paulus811
4 jaar geleden
Mijn tip is om toch om metalen poten te overwegen, deze zijn voor rond de 100 euro via MP te koop. Houten balken zijn ook duur en moeten eigenlijk 'gelamineerd' (planken tegengesteld verlijmen) worden om werken tegen te gaan. Je hebt ook het gereedschap niet om de boel op maat te zagen, laat staan om een nette inkeping te maken om beide balken van de X in elkaar te laten vallen. De balken tegen elkaar monteren geeft geen sterke verbinding.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wellicht kan de bouwmarkt de balken op maat zagen.
paulus811
4 jaar geleden
jodokus52, met alleen zagen ben je er niet. Er moet ook een inkeping komen om de twee poten van de X in elkaar te laten vallen. Met alleen een decoupeerzaag lukt dat niet.

Het beste antwoord

Balken zagen doe je het beste met een afkortzaag. Wil je niet speciaal een duur apparaat kopen? Overweeg dan een gewone handzaag. Dat gaat al rechter dan een decoupeerzaag. Die is alleen maar handig als je juist bepaalde krommingen en zo wilt zagen.
Qua hout is vurenhout inderdaad nooit het meest rechte. Hardhout is vaak een stuk rechter. Er zit ook een groot verschil tussen de kwaliteit (en rechtheid) van hout tussen verschillende bouwmarkten.
Voor X-poten heb je verder nog iets van een beitel nodig om ze echt mooi in elkaar te kunnen leggen. Zie link voor een doe het zelf beschrijving met steigerhout, maar het principe is voor elke houtsoort gelijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
lucius0605
4 jaar geleden
@Turist,
Goed verhaal met veel bruikbare informatie. Wat is een goede handzaag die een tijdje meegaat?? Want ik hoor veel verschillende verhalen over de kwaliteit van handzagen van de bouwmarkt.
De link die je plaatste was precies de bouwtekening die ik wou gaan volgen. Ik koos alleen voor vurenhout vanwege de kosten en het eerst gewoon proberen recht te zagen (wat dus niet lukt). steigerhout wat ik heb gezien was trouwens ook krom in de bouwmarkt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je. Ik heb zelf een simpele handzaag van Stanley (zoiets: https://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/handgereedschap/zagen/handzaag/stanley-universele-zaag-heavy-duty/5434937). Werkt prima als je af en toe iets moet zagen. Steigerhout is gewoon vurenhout van een bepaalde afmeting en werkt dus en is nooit perfect recht. Sommige vinden dat juist de charme van steigerhout.
Vurenhout (en steigerhout) zijn wel een stuk makkelijker te bewerken, omdat het zachter hout is. Als je een x-poot wilt maken met hardhout dan is dat een stuk meer werk.
lucius0605
4 jaar geleden
@Turist, thanks voor je tip! super! maar puur uit nieuwsgierigheid maar wat maakt men allemaal van dat scheve vurenhout?

Andere antwoorden (1)

Vurenhout is vaak krom en blijft veel werken; ook door de vele knoesten.
Het beste hout is:
Grenen (iets harder dan vuren en veel minder knoesten)
Red meranti (hardhout, maar erg goed te bewerken)
Merbau (echt hardhout voor de handige klusser met goed gereedschap)
Let wel op, dat de betere houtsoorten ook niet goedkoop zijn.