Hoe krijg ik mijn zwembad weer proper?

Mijn zwembadwater is groen gekleurd.weet iemand hoe ik dit kan wegkrijgen.mijn filterinstallatie is altijd al lopende geweest.hoe krijg ik dit groen water weg zonder vloot liefst want ik krijg daar allergische reacties van.

3.2K
Z512099
4 jaar geleden
Uw zwembadwater is groen door zweefalg, die voedt zich met dierlijke afvalstoffen, eerst dus al het bodemvuil weghevelen, dek het zwembad af, zo sterft de alg af (die licht nodig heeft) dit proces kan u ondersteunen door gedeeltelijke waterverversing, zo krijgt u terug helder water zonder chloortoevoeging.

Antwoorden (1)

Dit komt door algen en/of cyaanzuur.

Wanneer je een teveel aan cyaanzuur in het water hebt zitten, is dit vaak op te lossen door het water te verdunnen. Hiervoor zul je een deel van het zwembadwater weg moeten pompen en het zwembad weer aan moeten vullen met water waar geen cyaanzuur inzit. Het water zonder cyaanzuur en het water met cyaanzuur zullen zich met elkaar gaan mengen, wat ervoor zorgt dat de hoeveelheid cyaanzuur omlaag gaat. Hiervoor kun je gewoon leidingwater gebruiken.

Let op: Wanneer je het zwembad (deels) vult met leidingwater zul je opnieuw de pH-waarde moeten meten. De kans is namelijk groot dat deze waarde nu te hoog of te laag ligt. Hoe je deze waarde weer goed krijgt, kun je hieronder lezen.
pH-waarde op peil houden

Mocht je bij de test gemerkt hebben dat de pH-waarde van het water te hoog of te laag ligt, dan is het zaak om dit zo snel mogelijk weer in balans te krijgen. Hiervoor kun je een pH minus of pH plus product gebruiken. Dit is wederom te krijgen bij een retailer in zwembadproducten. Hoe dit product exact werkt, staat beschreven op de verpakking.
Geef het water een chloorshock

Wanneer de waardes van het water weer op orde zijn, is het goed het water nog een chloorshock te geven. Door een chloorgranulaat toe te voegen verhoog je voor korte tijd de hoeveelheid chloor in het water. Dit zorgt ervoor dat bacteriën die nog in het water aanwezig zijn gedood worden.

Na het toedienen van een chloorshock kun je het zwembadwater beter even vermijden. Een te hoge chloorwaarde is absoluut niet goed voor onze gezondheid.