Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je een A-class catamaran met mast op strand neerleggen?

Ik heb een ouder model a cat, met carbon mast. Ik heb begrepen dat de drijvers ook van carbon zijn. En dat als je de boot op strand neerzet in Nederland met de mast op de boot dat dit niet Kan. Dus dat je de mast er altijd op en af moet halen. Wat is jullie ervaring hiermee en is dit waar? Of kan dat gewoon? Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Joris Dubbeldam

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wel het zeil eraf natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Wel het zeil eraf natuurlijk."
Hoeft niet eens, met de neus in de wind en de grootschoot gewoon los laat hangen kun je rustig het zeil laten zitten...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Je kunt gewoon je zeil en mast erop laten, de boot met de neus in de windrichting leggen en de groot-schoot los kan er niks gebeuren en kun je de cat gewoon getuigd laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt, maar ik bedoelde dat als je hem daar laat staan en je gaat naar Huis. Zeil haal je eraf mast laat je erop. En zet hem vast aan grondankers. Ik heb gehoord Als je dat doet dat er een Kans is dat Als het hard waait dat de boot kapot Kan Gaan. Dus je zet hem niet tegen de wind in ofzo.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Als je dat doet dat er een Kans is dat Als het hard waait dat de boot kapot Kan Gaan."
Welnee, normale zeilboten doen dat toch ook op die manier? Je moet de val niet bij je mast binden(is niet zo netjes wegens het geluid) maar ergens op de achterstag o.i.d.
Maar ik dacht inderdaad dat je even die cat wilde stallen en niet voor langere termijn.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding