Welke refractor-telescoop geeft het scherpste beeld?

Hallo, ik zou graag willen weten welke refractor telescoop het scherpste beeld geeft?
Ik wil een beginnerstelescoop kopen en ik wil graag de maan en planeten kunnen zien. Ik twijfel tussen 2 telescopen :

1; Lensdiameter 70 / brandpunt 900

2; Lensdiameter 90 / brandpunt 500

Welke kan ik het best kopen?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Je kunt beter een lensdiameter 90 in plaats van 70 kiezen.

Diameter
Het scheidend vermogen geeft aan hoe klein het kleinste detail is dat je nog kunt zien. Dit vermogen wordt voornamelijk bepaald door de diameter van de lens of spiegel. Uiteraard speelt ook de kwaliteit van de optiek een rol. Hoe groter de lens/spiegel, des te beter het scheidend vermogen.

Brandpuntsafstand
De brandpuntsafstand is de afstand die het licht af moet leggen om samen te komen in één punt (het brandpunt). Mede door het brandpunt wordt de vergroting van een telescoop bepaald.

De National Geographic 90/900 is een telescoop met een zeer scherp beeld voor de beginnende astronoom.
https://www.telescoop-expert.nl/national-geographic-90-900-refractor-telescoop
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dank je wel!