Hoe kun je buikspieren trainen met een slechte rug?

Liefst thuis.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.5K
Erna55
5 jaar geleden
Wat bedoel je met : " een slechte rug" ?
Wanneer je vaak spierpijn in je rug hebt, dan kan het zinnig zijn om je aandacht te richten op het versterken van je rugspieren.

Antwoorden (3)

"een slechte rug" is niet heel duidelijk. Als het spierpijn is valt het allemaal wel mee. Als het echt in je wervelkolom zit zou ik eerst met een fysio praten.

Verder zou je kunnen planken. Let daarbij dan wel goed op dat je je buikspieren niet je rugspieren!

Verder weet ik niet echt veel oefeningen. Als je er meer zou willen weten zou ik toch een keer een sportschool opzoeken. Misschien hebben ze daar oefeningen die je ook thuis kan doen.

Je moet er wel bij nadenken dat je nooit hele sterke buikspieren kan krijgen zonder ook je rugspieren te trainen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De beste manier om jou buikspieren te trainen is :
Ga op jou rug liggen eventueel op een een kussen van een tuinstoel .
Trek jou knieen iets op .
En beweeg jou hoofd en jou schouderbladen iets omhoog en hou dat even vast .
Leg jou handen op jou buik en dan kan je voelen dat jou buikspieren worden aangespannen .
Volgende oefening : beweeg jou linker schouderblad iets omhoog en dan even vasthouden vasthouden .
en jou handen op jou buik houden .
En dan jou rechter schouderblad omhoog houden .
Volgen oefening is bijna hetzelfde .
trek jou knieen weer iets omhoog en dan tik jij met jou linkerhand jou rechterknie aan .
Knieen en dan even vasthouden .
dan met jou rechterhand tik dan jou linkerknie aan . en dan even vasthouden .
Dit is mij geleerd door een therapeut .
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb al jaren een versleten rug.
Bij buikspieroefeningen altijd de onderrug tegen de grond drukken.
Die rugspieren mag je niet gebruiken.
Het meeste baat heb ik bij krachttrainingen op de sportschool met gewichten.
Hierbij nooit vooroverbuigen maar de rug recht houden.
Door andere spiergroepen te versterken ontzie je de rugspieren.
Dit heeft al na een paar weken effect bij een keer per week oefenen.
Met dank aan mijn fysiotherapeut.