Vanaf 1816 werd in Nederland uniform geld gedrukt. Tot aan de invoering van de euro. Daarvoor was dat dus niet.
In Nederland was voor 1816 verschillend geld in omloop. Er werden zelfs munten geslagen in verschillende provincies, de provinciale munten. Deze munten heetten al florijnen. Nu was het zo dat Nederlandse koloniën ook hun eigen florijnen hadden.
Jouw munt lijkt op een florijn, maar de Nederlandse zijn voor zover ik weet geslagen in de 17-de eeuw. Maar je weet nooit wat een provincie nog gedaan heeft voor 1816. Verder weet ik niet wat de voormalige Nederlandse koloniën hebben gedaan. Ofwel wanneer zij gestopt zijn met het slaan van eigen munten.
Het teken op jouw munt lijkt op een dubbele adelaar. Ik zal er een foto bijdoen van een provinciale Nederlandse florijn. Je kunt deze afbeelding dan vergelijken met jouw munt.
Verder is het belangrijk om een foto te plaatsen van de andere kant van de munt.
Omdat de munt sterk bevuild is, is het ook niet te zien of er nog iets op de rand staat.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alvast bedankt voor je antwoord.Het lijkt er wel veel op.
Hierbij nog wat meer info.Er staat in het midden van de adelaars een 3,en aan de zijkant van de "poten"staat links 18 en rechts 00.
Op de voorzijde staat een hoofd,van vermoedelijk een vrouw,dit omdat er op de rand links de letters FRANC TT de rest is moeilijk te ontcijferen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Zal me er vandaag nog in verdiepen en dan laat ik weer iets weten.
De 3 zou ook weer een klop kunnen zijn. Soms werden munten weer geklopt om opnieuw te gebruiken. Tot later.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik zou gaan naar http://members.upc.nl/b.oonk1/index.html
Ofwel: Ben's zoekpagina.
Waarom? Ik kan 1800 niet rijmen met de bestaande munten. Volgens mij heeft het ook niks te maken met de Roebel, want die adelaars hebben allemaal iets anders in hun poten.
Ik denk dat je daar veel meer mensen vindt, die puur in hetzelfde geïnteresseerd zijn.
Wie weet wat een bijzonder muntje het is?!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Op deze pagina kun je ook veel meer invullen: materiaal, grootte.....
Succes!
De munt komt uit Oostenrijk en heeft een waarde van 3 Kreutzer.
- - -
De dubbelkoppige adelaar staat in het wapen van Oostenrijk. Eerst stonden daar een hamer en een sikkel bij, maar later vond men dat te communistisch. Om te laten zien dat het land christelijk was werden er daarom 2 aura's om de adelaarskoppen geplaatst.
= auraꞌs
Toegevoegd op 29 januari 2019 20:56: tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ gevonden!