Waar is in Overijssel veel gevochten tijdens de Tweede Wereldoorlog

ik wil graag spullen uit de wo2 vinden met mijn metaaldetector in overijsel-oost zoals munitie, hulzen misschien wel wapens alleen heb je een goede plek nodig

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.3K
ronron1212
5 jaar geleden
https://historisch-centrum-overijssel.mijnstadmijndorp.nl/de-tweede-wereldoorlog-in-overijssel
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
"...zoals munitie, hulzen misschien wel wapens..." En dan een schep in de grond en... boem !!!!!
Inekez1
5 jaar geleden
Als bekend is dat in een bepaald gebied nog munitie of wapens in de grond zouden kunnen liggen, dan kun je er wel vanuit gaan dat het middels de gemeentelijke APV verboden is om daar met je detector rond te lopen en zeker niet om er te gaan graven. Mocht je op een andere plek - waar je wel toestemming hebt om te zoeken - toevallig op wapens of munitie stuiten, dan nog is het nooit toegestaan om dit zelf uit te gaan graven.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
vliegveld twente is wel gebombardeerd .
Er worden no geregeld bommen gevonden .

Antwoorden (1)

5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Vanwaar de min?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je had er wel grote leger basis zoals Johan van de Kornput kazerne , Steenwijkerwold en niet te vergeten ook tegen de kop van Overijssel: Havelte.. Volgens mijn ouders en grootouders is daar best wel veel gevochten. En wat betreft die min, die is niet van mij.
tinus1969
5 jaar geleden
TeenXinnig; ik wete niet wat je ouders 'best veel gevochten' vinden/vonden, maar wiki is duidelijk: Op 10 mei 1940 was Overijssel binnen een paar uur, zonder slag of stoot, bezet. In april 1945 boden de Duitsers (volgens wiki 'ongemotiveerde oude mannen en jonge jongens') nauwelijks serieuze weerstand tegen de oprukkende Geallieerden.
SimonV
5 jaar geleden
Begin april 1945 trok het tweede Canadese leger van zuid naar noord door Overijssel. De rechtervleugel werd gevormd door de vierde Canadese gepantserde divisie in de lijn: Dinxperlo-Ruurlo-Lochem-Goor-Delden. Bij Lochem (1 april) en Delden (3 april) is nog zwaar gevochten.
De 2e Canadese infanteriedivisie is via Doetinchem-Zutphen-Deventer-Gorssel-Ommen naar Noord Nederland getrokken. Hierbij is het nog bij Zutphen (6 april), Deventer en Gorssel (11 april) tot gevechten gekomen.
Maar misschien stelde dit in vergelijking met andere strijdlocaties niet zoveel voor. http://hethistorischportaal.nl/wp-content/uploads/Twente-en-de-Tweede-Wereldoorlog.pdf
tinus1969
5 jaar geleden
@SimonV, ik vrees dat een plaatslijk historicus elke schermutseling makkelijk opwaardeert tot een veldslag... Op het grote geheel stelde het vechten daar blijkbaar niet zoveel voor.