Hoe kun je je camera het beste instellen voor concertfoto's?

Ik heb geen professionele camera, maar wel een bovengemiddelde huis-tuin-en-keuken digitale camera waarmee ik veel kan instellen. Ik probeer meestal zelf handmatig in te stellen in plaats van de voorgeprogrammeerde instellingen te gebruiken, maar ik ben er (nog) geen held in.

Ik maak graag foto's tijdens concerten (binnen) en ben op zoek naar de ideale instellingen hiervoor. Wie heeft er advies voor mij?

Ik sta meestal redelijk of helemaal vooraan bij een concert, toch vind ik het lastig om goede foto's te nemen omdat het meestal donker en er veel (kleuren-)tegenlicht is. Als ik de sluitertijd wat verhoog, dan heb ik er weer last van dat de artiest teveel beweegt. Verhoog ik de ISO dan worden de foto's weer wat waziger, etc. Hulp!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja, toch moet die iso omhoog, daar is ie voor.
Bij de meeste camera's ontstaat dan ruis. Dat kun je verminderen bij de nabewerking van je foto's.

Stel je sluitertijd zo in dat je nog uit de hand kan fotograferen, meestal boven 1/40.
Kies een zo lichtgevoelig mogelijke lens, dus 2.8, dus lensopening, diafragma zo groot mogelijk.
Probeer te knippen als de artiest een rustmoment heeft, dus moet je heel allert zijn.

Hier is een Engelse tutorial
http://photo.net/learn/concerts/mirarchi/concer_i

En hier een Nederlands, van mijn vriend Sugarman, die al oneindig veel "bandjes heeft geschoten", zoals hij dat noemt.

http://fotovisie.net/forum/index.php?showtopic=24349

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.nandoonline.com/tutorials/tut_concert.html?PHPSESSID=d162c0c265ef3b594fe425965072f9bc

Deze vond ik via het EOS digitaal forum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Momopoyolo, Hartstikke bedankt voor je antwoord! Hier heb ik zeker wat aan. Ik had niet eens gedacht aan nabewerking. Met name omdat ik het nog nooit gedaan heb. Toch eens photoshop gaan leren. Bedankt ook voor de links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tip van Sugarman: "Niet te veel meedrinken met de artiesten" is natuurlijk ook een goede ;-)

Andere antwoorden (1)

prachtig antwoord dat vorige.
Enige toevoeging die ik kan doen is experimenteer (ik neem aan dat dit kan op je camera) met het soort licht, je kunt camera's meestal instellen op daglicht en verschillende typen lamplicht. Als je van een kamer bij TL licht een foto maakt op de instelling "gewone lamp" worden de kleuren raar, bij sommige fouten veel geler bij andere juist veel blauwer

Ik breek me bij dit soort siutaties meestal niet het hoofd of die lampen, die ik niet ken, nou TL of TL-h zijn ik probeer verschillende instellingen en kijk even welke kleuren ik het meest de werkelijkheid vind

Toegevoegd na 1 minuut:
vergat ik nog maar die rare kleuren kun je er natuurlijk "uit photoshoppen" maar voorkomen is hier toch beter dan genezen toch?