met regelmaat een auto doorverkopen. Hoe zit dit nu met de belasting?

Ik ben gepensioneerd maar kan niet rondkomen. Met de regelmaat koop ik en auto poets deze op en verkoop hem met wat winst door. Hoe zit dit nu met de belastingdienst? En hoeveel autos mag ik per jaar max. doorverkopen.?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Er is zover mij bekend geen aantal.
Maar als de belastingdienst vermoed dat je handeld (hoe adverteer je de auto's) verwachten ze de winst die je maakt op je inkomsten aangifte terug te zien.
Ook zou de verzekering vervelend kunnen doen.
SimonV
5 jaar geleden
Je zult in ieder geval belasting over de inkomsten moeten betalen (na aftrek van onkosten). Je bent bedrijfsmatig bezig met als doel bij te verdienen. Ook als je slechts één auto doorverkoopt.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is erg afhankelijk van hoevaak je het doet verwacht ik. Indien je het als hobby slechts enkele keren doet, doe je het echt met regelmaat met het idee om er winst op te maken, dan ben je echt actief als bedrijf en zal je hier wellicht belasting over moeten betalen. Maar ook dan zit je waarschijnlijk onder een bepaalde grens dat je wellicht niks hoeft te betalen, maar wel aan moet geven. Ik raad je aan om daarom even contact op te nemen met de Belastingdienst.

Antwoorden (1)

Als je activiteiten gezien kunnen worden als die van een ondernemer moet je je in laten schrijven bij de Kamer van Koophandel. (Criteria zijn bijv. deelnemen aan het economisch verkeer, winst willen maken, winst ook redelijkerwijs te verwachten e.d.) Dan moet je ook aangifte doen voor de omzetbelasting, enz. Je bent dan ondernemer voor de omzetbelasting.

En als je door de Belastingdienst ook wordt gezien als ondernemer voor de Inkomstenbelasting (maar dat is veel minder vlug het geval) moet uit je boekhouding blijken welke winst je moet aangeven, als "winst uit onderneming".

Is dit allemaal niet zo, dan moet je de inkomsten toch opgeven aan de Belastingdienst in de aangifte inkomstenbelasting als resultaat uit overig werk. Net als bijv. een krantenbezorger moet doen. Of iemand die naast zijn werk als freelancer zo nu en dan tegen betaling stukjes schrijft. De gemaakte kosten kun je in mindering brengen.

Van de site van de Belastingdienst:
"Alle opbrengsten die u hebt gehad, moet u opgeven. Ook als het een vergoeding is voor bijvoorbeeld gemaakte reiskosten. De gemaakte kosten mag u in mindering brengen op uw opbrengsten. Het verschil is uw resultaat uit overig werk."

Er staat nergens waar de grens ligt, maar als je hele dagen ermee bezig bent en ook reclame maakt voor dit werk, er buiten de familie- en kennissenkring mee bezig bent, een volledig ingerichte werkplaats hebt e.d. (om maar wat voorbeelden te noemen) dan ligt het in ieder geval voor de hand dat je je inschrijft bij de KvK. Dan krijg je ook een btw-nummer.