Hoe oud word je als je 18 uur per nacht slaapt?

Slapen is een enorme hobby van me. Ik kan het lang volhouden en slaap als het kan lekker de klok rond en verder. Als het niet kan 8 tot 9 uur en dan lig ik er ook lekker vroeg in. Maar ik vraag me af: 18 uur per nacht slaap. Dan ben je pas echt goed uitgerust. Geen last meer van stress want: je slaapt toch. Die 6 uurtjes dar je wakker bent goed actief leven. Douchen, boodschappen, poetsen. Voor sociale contacten eet afspraken. En daarna rol je om 21 uur je bed weer in. Hoe lang zou je lichaam dit volhouden?

tinus1969
5 jaar geleden
Je lijkt te denken dat lang slapen gezond is, en/of dat alleen de tijd dat je wakker bent meetelt voor je leeftijd. Dat is allebei onzin. Veel slapen wijst op een medische afwijking; uit oogpunt van gezondheid geldt bovendien 'use it or loose it'.

Antwoorden (1)

Onderzoekers hebben gekeken hoe verschillende slaapgewoontes verbonden zijn met je fysiek en mentaal welzijn. Het blijkt dat te veel slapen in verband gebracht kan worden met een hogere kans op sterfte en ziekten, zoals depressies.

Waarom is te veel slaap ongezond? Te veel of te lang slapen kan leiden tot:

Cognitieve beperking
Ouderdomsziekten
Depressie
Meer ontstekingen
Meer pijn
Verminderde vruchtbaarheid
Meer kans op obesitas
Hogere kans op diabetes
Hoger risico op hart-en vaatziekten
Hogere kans op een beroerte
Hoger sterfterisico
Cognitieve beperking
Met behulp van gegevens uit het Lumosity brain-training platform, vonden onderzoekers dat cognitieve prestaties bij drie verschillende spelletjes allemaal een piek vertoonde in de resultaten bij mensen die gemiddeld 7 uur slapen. En dat de prestaties verslechterde bij langer of korter slapen. Andere studies hebben ook geheugenstoornissen en verminderde cognitieve functie aangetoond bij mensen die te veel slapen.

Ouderdomsziekten
Andere onderzoeken wijzen erop dat te weinig of teveel slaap kan worden gekoppeld aan een verhoogde kans op Alzheimer.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Exact: 23.00 naar bed en om 7.30 op. Ik ben er ver mee gekomen. :)
Rust en regelmaat, heel ouderwets maar zeer gezond.
Plus!