Hoe houd ik energie over voor ontspannende activiteiten terwijl ik 5 dagen per week werk?

Doordeweeks ga ik al op tijd naar bed. Slaap gemiddeld 8 uur per nacht. In het weekend merk ik dat ik toch extra moet bij slapen omdat de werk week mij blijkbaar extra energie kost. Overdag ben ik druk met huishouden en boodschappen want doordeweeks is hier geen gelegenheid en energie voor. s'avonds heb ik dan geen energie meer over voor ontspanning zoals een hobby of vrienden bezoeken. Mijn leven bestaat een aantal maanden al grofweg uit enkel werken eten slapen en huishouden. Meer niet. Dit vind ik jammer. Hebben jullie tips zodat ik toch nog energie overhoud voor mijn vrienden en hobby's? Ik zou zo graag weer willen zingen in het koor. Alleen dit duurt tot 22.30 uur en is voor mij dan alweer te laat.
Heb al overlegd om minder te gaan werken maar dit kan niet in mijn huidige baan helaas. Ik heb deze baan nog niet zo lang.

Weet jij het antwoord?

/2500

Al klinkt het wellicht niet logisch, juist door te gaan sporten krijg je meer energie! Dat hoeft trouwens niet urenlang, maar als je het op kunt brengen om eerder op te staan en voor het werk te gaan sporten (zwemmen of hardlopen -buiten of loopband). Er zijn mensen die dit al jaren doen. Andere optie is na het werk gelijk door naar de sportschool (bv) en daar een uurtje bepaalde spiergroepen aan te pakken en de volgende keer andere. Dit hoeft niet iedere dag maar 2 of 3 keer in de week is genoeg. Probeer het een tijdje en met open vizier, niet met tegenzin bedoel ik. Gewoon doen en na een paar weken -dus wel even doorzetten- zul je resultaat bemerken. Ontspanning is voor de een niets doen en voor de ander door inspanning maar zoals jij zegt naar een koor en lekker zingen is heerlijk, kost echter wel tijd. Moet je er voor over hebben en niet te lang blijven hangen als het gezellig is :) Wellicht kan je de dirigent voorstellen om een halfuurtje eerder te beginnen. Succes Zonnebloem! . N.B. ... Wat je eet is wel belangrijk. Kijk eens goed, schrijf alles op, wat je eet / drinkt gedurende een week en ga naar een diëtiste. Deze kan beoordelen of je goed gezond en ook genoeg eet en zo voldoende van alles binnenkrijgt. Er is voedsel dat vult en er is voedsel waar je iets aan hebt, met bouwstoffen die nodig zijn waardoor je kracht krijgt. Er zijn mensen die denken dat bepaald voedsel niet nodig is, ik ben toch gezond! totdat ze ziek worden en blijkt dat het ze toch aan iets mankeert. Soms te weinig groenten of de verkeerde kan ook. Als voorbeeld.

Toegevoegd op 15 september 2018 19:11: tekst

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100