Hoe maak je water warm zonder stroom?

Ik heb een zwembadje in mijn achtertuin en het water is best wel koud, weet iemand hoe ik het warmer kan maken? Warm water erbij doen vind ik zonde dus is er misschien nog iets anders?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.7K

Antwoorden (2)

Geheel zonder stroom is onmogelijk.
Je kunt door water door een zwarte slang van enkele meters te pompen het water met zonnen energie verwarmen, de slang moet dan wel in de volle zon liggen.

Kost minder electra / gas dan gebruikelijk daar men enkel een waterpompje nodig heeft met een laag vermogen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
TurfGraver
5 jaar geleden
"Geheel zonder stroom is onmogelijk."
Toch lukt het mij o.a. op de camping.....
Ivana
5 jaar geleden
Gewoon een paar uurtjes de volle zon op het water en je kinderen kunnen zwemmen. Deed mijn moeder vroeger ook.
Ik warmde mijn zwembad wel op met tuinslangen die op straat of een dak liggen, waar dan water door wordt gepompt. Ik had een meter of 50 slang, en daar kwam dan als de zon lekker scheen handwarm water uit.
Wat ik ook wel gebruikte: een oude radiator, plat op 4 stapeltjes stenen gelegd. Op een eindje afstand van het bad, benedenwinds. Daar dan een houtvuurtje onder stoken, en met een pomp water er door laten stromen. Daar kwam kokend water uit, en we kregen zelfs de jacuzzie goed op temperatuur. Gebruik wel een koperen radiator, bijvoorbeeld een oude van een vrachtwagen, anders zit je water vol met roest.
Wat ook werkt: maak een roestvrijstalen of koperen bak van bijvoorbeeld 40 x 40 x 40 cm, en laat die met daarin brandende houtblokken in het zwembad drijven. Geeft veel warmte.