Hoe kan ik zonder kosten van een verwarming mijn zwembad warm krijgen?

Ik heb een intex zwembad, maar die is nogal koud. Hoe kan ik die warmer krijgen zonder dure warmte installaties en zonne warmers. Heeft iemand tips?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
Inekez1
5 jaar geleden
Als je een beetje ruimte hebt naast je zwembad waar de zon schijnt, dan koppel je eenvoudig deze matten aan je pomp: https://www.zwembadtopper.nl/product/5538/intex-solar-mat.html?channable=e19751.NTUzOA&utm_campaign=Google+Shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=Zwembadtopper.nl&gclid=EAIaIQobChMI__GYsMGS2wIVRpnVCh1qIQkeEAQYAyABEgKP1_D_BwE
Inekez1
5 jaar geleden
Zonder kosten gaat niet lukken natuurlijk. Maar als de zon schijnt wordt water in zwarte dingen snel warm. Zwarte bouwemmers, speciekuipen, of een lange zwarte slang waar je het water langzaam door laat circuleren maken op een zonnige dag (morgen!) je water snel een paar graden warmer. Hoeveel je nodig hebt (en dus hoeveel het kost) is ook afhankelijk van het formaat van je zwembad. Om te voorkomen dat het water 's nachts weer afkoelt en je de volgende dag opnieuw heel veel moet verwarmen, kun je het bad afdekken met bubbeltjesplastic.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Als je een beetje ruimte hebt naast je zwembad waar de zon schijnt, dan koppel je eenvoudig deze matten aan je pomp:"
Zo'n matje van €16 is geen serieuze oplossing als je de enthalpie van water kent....Maar jij bent natuurlijk niet gehinderd door dit soort kennis, we zitten niet in death valley.
Inekez1
5 jaar geleden
Helaas wordt in de vraag niet gezegd hoe groot het zwembad is. Met een klein bad van een paar kuub kun je per zonnige dag (gisteren, vandaag) het water een paar graden verwarmen. Hottub temperatuur zal het niet worden, maar dat was ook niet de bedoeling van de vraag, volgens mij.

Antwoorden (1)

Helemaal gratis een bad verwarmen is natuurlijk onmogelijk, maar een relatief goedkope oplossing is zo'n Finse houtkachel aanschaffen met een warmtewisselaar bedoeld voor 'hot tubs' en die je met een pomp via het zwembadwater laat lopen. Je laat 4 kuub gehakt hout of beter houten pellets komen voor weinig, en je hebt vrij goedkoop je zwembad warm, het enige nadeel wat eraan kleeft is dat het niet 'on-demand' warm is en dat je het zwembad bezoek dus een beetje moet plannen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
-
Het moet goedkoop, "zonder kosten van een verwarming". Een hottub kachel is niet goedkoop. En een kuub gehakt (en gedroogd!) brandhout is ook niet gratis.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"Het moet goedkoop, "zonder kosten van een verwarming". "
Verwarming = Energie. En energie kost geld, dus zonder kosten iets verwarmen kan niet, dat schrijf ik al op regel één. Maar als je dan moet kiezen en geen stationaire verwarming-installatie wil aanleggen, dan is zo'n Finse kachel de beste oplossing, je kunt ook zelf zoiets maken om de kosten te drukken. Maar met zonnekracht(denk aan een zonneboiler) wordt het een beetje onhandig groot, een kleine kerncentrale technisch onhaalbaar, CV installatie onbetaalbaar, een warmte pomp financieel ook niet efficiënt, dus zeg het maar....