Mag oude benzine in nieuwe grasmaaier?

We hebben van vorig jaar nog een halfvolle jerrycan benzine staan (degelijk stalen exemplaar) die luchtdicht is afgelosten. Nu hebben we een nieuwe grasmaaier gekocht waar enkel Euro 95, Euro 98 of E10 benzine in mag. Specifiek staat vermeld dat er zeker geen E85 in mag.
Het enige probleem is nu dat we niet weten welke benzinesoort er in de jerrycan zit... Is de kans groot dat dit E85 is? Of een andere benzinesoort? En kan het kwaad om deze "oude" benzine nog op te gebruiken?
* afgelosten = afgesloten :-)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Als je de benzine destijds bij een regulier tankstation gekocht hebt, dan is de kans klein dat het E 85 is. Dit is nl. benzine met bio-ethanol toevoeging, die bij de meeste tankstations niet verkrijgbaar is. Gewone Euro 95 en Euro 85 of E 10 kan je na een jaar (goed) bewaren, nog steeds gebruiken. Heb je de benzine destijds bij een tankstation gekocht waar ook E 85 verkocht wordt, dan zou ik zekere voor het onzekere nemen en deze benzine niet gebruiken.
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
"Dit is nl. benzine met bio-ethanol toevoeging"
E85 bestaat voor ± 85% uit bio-ethanol en ± 15% uit benzine. Het is dus eerder bio-ethanol met benzine-toevoeging. "Gewone Euro 95 en Euro 85 of E 10"
Ik neem aan dat je Euro 98 bedoelt en niet Euro 85. Inhoudelijk is je antwoord wel correct.