Mag je thuis een luchtbuks/pistool gebruiken en welke vergunning heb je nodig om zo'n ding te kopen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
5 jaar geleden
Hier wat info:
https://www.hendrixvanderputten.nl/luchtbuks-regels/

Antwoorden (1)

Aan het kopen van een luchtbuks zit een minimum leeftijd verbonden van 18 jaar. Iedereen die 18 jaar of ouder is mag dus volgens de wetgeving over een luchtbuks beschikken en deze ook gebruiken. Aan de kracht van de luchtbuks zitten geen regels verbonden hier in Nederland, wel is er een registratie plicht, alle luchtbuksen worden geregistreerd in een register wat de handelaar verplicht is om bij te houden.

Ook aan de plaats waar je de luchtbuks gebruikt zitten regels verbonden. Er mag alleen met een luchtbuks geschoten worden op eigen terrein of op een schietbaan. Het gebruik in openbare locaties of op de openbare weg is dus strikt verboden! Er zijn geen regels over de zichtbaarheid van de luchtbuks. Wil jij dus in je tuin op een schietkaartjes schieten? Geen probleem, dat mag mits daar natuurlijk niemand overlast van heeft.

Hou je buren te vriend en laat ze weten dat je een luchtbuks hebt of nodig ze uit om met je mee te schieten. Ook bij je vrienden in de tuin schieten geldt dat d